Ingrid Malmén, jazzvokalist, kompositör och projektledare

Ingrid Malmén är vokalist och kompositör som verkar inom jazz och improvisationsgenren. Hennes musik är genrebrytande med influenser från nordisk pop och visa, med svenska texter.

Malmén arrangerar ofta sin musik för blås- och stråkinstrument, där rösten får träda fram som ett av instrumenten. Hon har släppt tre skivor i eget namn (Efterskalv, Hjärtslag och Malmén+Stråkkvartett: Sofia Session), turnerat i Skandinavien och spelat med jazzmusiker som Jonas Kullhammar, Eva Lindal, Jon Fält, Pär-Ola Landin, m.fl. Malmén utforskar även rösten genom fri improvisation, både solo och med musiker som Lisa Grotherus och Isak Hedtjärn.

Ingrid Malmén har studerat jazzsång och komposition på KMH i Stockholm och NTNU i Trondheim. Hon har även studerat statsvetenskap och projektledning inom kultur på SU, och arbetar som konsertproducent på Kulturhuset Stadsteatern. Hon undervisar i jazzsång och ensemble på Sjöviks Folkhögskola, och håller kurser i vokal improvisation och låtskriveri.

Malmén utsågs 2022 till en av deltagarna i Stockholm Jazz Festivals Showcase för nya förmågor inom jazzen.