Elin Öberg, munspelare, låtskrivare och projektledare

Foto: Andreas Hellberg

Elin Öberg är munspelare, låtskrivare och passionerad projektledare inom musik och jämställdhet. Hennes konstnärskap präglas av kärleken till huvudinstrumentet, munspelet – och en strävan efter att göra någonting nytt och modernt av bluesgenren.

Elin Öberg och uppväxt i och tillbakaflyttad till söderort i Stockholm. Förutom att frilansa som musiker så driver hon olika band och projekt som på olika sätt kretsar runt blues-och rockgenren och en stark vilja att lyfta kvinnligt musikerskap. Hjärteprojektet är det feministiska rootsrockbandet Among Lynx som har släppt fyra utgivningar och gjort sig ett namn genom sina livekonserter på blues-och rootsscenen land och rike runt sedan starten 2014. Hon har också varit med och startat och drivit musikerkollektivet Ladies Got the Blues som syftar till att hylla kvinnors insatser inom bluesen.

Elin sätter munspelet i fokus och visar på instrumentets otroliga bredd och variation. Med tyngd och en skitig råhet visar hon att bluesmunspel är så mycket mer än bara gubbiga 12-taktersblueser – det kan förhöja sinnesstämningen i alla sorters genrer. Med sitt unika sound och sin stora driftighet vill hon inte bara lyfta munspelet som instrument, hon vill även inspirera andra – speciellt unga tjejer – till att bli instrumentalister.