Anna Wikenius, sångerska och sångpedagog

Foto: Jani Niilvirta

Anna Wikenius är sångerska och sångpedagog, främst inom folkmusik. Hon är utbildad på Kungl Musikhögskolan i Stockholm, Musikhögskolan i Piteå och Framnäs Folkhögskola. De senaste 10 åren har hon turnerat nationellt och internationellt med grupper som Kongero och Folk’Avant. Hon får sina största kickar av att stå på scen – i mötet med en publik.

Anna skriver och arrangerar musik för sina ensembler, med vilka hon också släppt flertalet skivor och notutgivningar. Hon har gjort beställningsverk för både kör och dataspel samt representerat Sverige på EBU Festival, Global Music Match, Folk aliance mm. Utöver att turnéra med sina akter undervisar hon i sång och kulning i Sverige såväl som utomlands. Med sina ensembler har hon varit nominerad till flertalet priser runt om i Europa och Nordamerika. Hon har även tilldelats stipendier från bl a STIM, SKAP och KMA.

Sedan 2020 undervisar Anna på Kungl Musikhögskolan i Stockholm och är studierektor på folkmusikinstitutionen. Hon har flera styreuppdrag som verkar för att stärka folkmusiken och internationella nätverk inom traditionell sång. Anna är numera bosatt i Stockholm men växte upp i Åshammar, en liten by i Gästrikland.