Kristine West, flöjtist

Foto: Amanda Lindgren

Kristine West är en flerfaldigt prisbelönt flöjtist med rötter i den hälsingska folkmusiken. Uppväxt i Alfta tog hon sig via Musikkonservatoriet i Falun till Kungl. Musikhögskolan i Stockholm där hon redan 22 år gammal tog masterexamen med barockmusik som främsta fokus. Hon har sedan sin examen verkat för att förena barockmusiken med folkmusiken och därigenom funnit ett unikt musikaliskt uttryck som hon hela tiden omformar.

Med flertalet stipendier och stöd från bl. a. Kungl. Musikaliska Akademien, Konstnärsnämnden, Kulturrådet och Statens Musikverk, såväl som en omfattande konsertverksamhet, har Kristine etablerat sig på både svensk och internationell musikscen. Hon har utgivit 3 album i eget namn, vilka fått fina recensioner internationellt samt spelas återkommande i Sveriges Radio P2. Hon har spelat med Sveriges Radios Symfoniorkester, turnerat som solist med Gävle Symfoniorkester och Drottningholms Barockensemble, medverkat som solist i SVT ́s Kulturstudion, Kontrapunkt, Sveriges Radio P2 Live, samt varit Sveriges Radios artist i EBU, European Broadcasting Union. Kristine utnämndes år 2020 i OPUS Magasins lista (”OPUSLISTAN”) över musiker som betytt mest för den klassiska musiken under året. Kristine varvar egna projekt som solist och ensemblemusiker med att medverka i barockorkester- och operaproduktioner, samt når via sina egna digitala kanaler en internationell publik. I april 2024 tilldelas Kristine Bernadottestipendiet, ett pris som delas ut av Kung Carl XVI Gustaf och Kungl. Musikaliska Akademien, för sitt arbete med flöjtspel i svensk folkmusiktradition.