Sara Niklasson, multimusiker och låtskrivare

Foto: Privat

Sara är en frilansande multimusiker med bas i Stockholm. Med stor bredd beträffande både instrument och genrer rör hon sig i vitt skilda musikaliska sammanhang. Trakterandes bl a sång, fiol, gitarr, mandolin, piano, banjo och elbas kan man se henne på turné med artister och på teaterscenerna.

Uppväxt med två kyrkomusiker till föräldrar marinerades Sara i klassisk musik redan som liten. Hon spelade fiol, piano och sjöng i kör. Så småningom hittade hon en gitarr hemma och en ny värld öppnade sig då hon insåg att hon kunde ta ut sina favoritlåtar och kompa sig själv. Snart började hon också skriva egna låtar. Hennes bror spelade i ett irländskt band och han lärde henne deras repertoar på fiol. Uppväxtåren i Växjö gav henne stora möjligheter att utforska musiken, inte minst genom Musiktillägget på gymnasiet och Kulturskolan.

Så har det fortsatt under åren; fler instrument och musikaliska uttryck har tillkommit, och även om hon har en kandidatexamen i jazzsång från Kungl. Musikhögskolan så kan hon inte längre anses ha ett huvudinstrument, utan spelar med glädje det som behövs i sammanhanget.

Sara har turnerat med bl a Niklas Strömstedt, Peter Jöback och Carola. Hon har också medverkat i ett antal teaterproduktioner på stadsteatern (bl a Fun home 2017, Roberts Broberg och -dalbana 2021) och Dramaten (Tolvskillingsoperan, 2024). 2018 satt hon i Idolorkestern och 2023-2024 i husbandet på Allsång på Skansen. 2019-2020 var hon musikaliskt ansvarig och musiker i Sissela Kyles föreställning Etta på Listan och 2022 skrev hon musik till föreställningen Love me Tinder på Klara soppteater. Ibland hoppar hon in som vikarierande korist i Radiokören. Sara har också släppt ett antal singlar i eget namn, som hon skrivit, spelat in och producerat i sin hemmastudio.