Jack Aprat, pianist

Foto: Privat

Jack Aprat är musiker och pianist född 1995 i Syrien och är bosatt i Stockholm sedan 2015.

Jack började spela musik från mellanöstern på keyboard i Syrien och har sedan flytten till Sverige funnit ett stort intresse för jazz och dess subgenrer.

I Sverige studerade han på båda Bromma folkhögskola och Fridhems folkhögskola innan han började på Kungliga musikhögskolan där han tog jazzmusiker kandidat examen året 2022. Jack är en verksam musiker inom främst jazz och folkmusik sammanhang, speciellt folkmusik och konstmusik från mellanöstern, och har bland annat samverkat med Lelo Nika Jr trio, Ali Shaker och Feras Charestan. Jack skriver och arrangerar musik som utforskar blandningen mellan jazz och folkmusik.