Johan Hwatz, skådespelare, sångare, musikalartist, regissör och textförfattare

Foto: Mats Bäcker

Skådespelare, sångare, musikalartist, regissör och textförfattare. Johan är utbildad på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg.

Han har arbetat som skådespelare och musikalartist på bland annat Kristianstads Teater, Östgötateatern, Uppsala Stadsteater, Länsteatern på Gotland, Svenska Teatern i Helsingfors och på Malmö Opera.

Bland uppsättningar kan nämnas CHESS på Helsingborgs Arena, Titanic på Wermland Opera och Kristina från Duvemåla på Cirkus i Stockholm.

Utöver detta har Johan skrivit och regisserat monologen Tre sinnen som spelats på Helsingborgs Stadsteaters och Göteborgs Stadsteaters lunchteater. Han har regisserat musikalerna CHESS på Säffleoperan, RENT och Familjen Addams på Växjö Teater samt den nyskrivna operan Sherlock och sångerskan på Malmö Opera.

Johan har tillsammans med Pierre Oxenryd skrivit musikalen RAOUL som handlar om Raoul Wallenbergs insatser i Budapest under andra världskriget. Johan har också tillsammans med Pierre Oxenryd och Markus Virta skrivit musikalen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann som hade sin världspremiär på Wermland Opera i september 2023.

Född i Göteborg och uppvuxen i Gråbo i Lerums kommun. Där började han tidigt intressera sig för teater och kom vi kulturskolan i kontakt med musikteater. På gymnasiet kunde studier på det internationella programmet kombineras med extra kurser i teater och estetisk verksamhet utöver den egentliga studieplanen. Tack vare den traditionsenliga cabarén så hittade han intresset för att skriva och regissera.