Aurélie Ferrière, musiker, tonsättare och ljudtekniker/designer

Foto: Jesper Anhede

Aurélie Ferrière är en musiker och musikproducent från Frankrike som även är verksam inom visuell konst och regi. Sedan 2010 driver hon skivbolaget Sax Records där hon ger ut och utvecklar sina projekt.

Aurélie har arbetat som musikproducent, ljuddesigner och ljudtekniker för klassisk musik, pop och experimentell musik i Europa och USA sedan 2006. Hon har jobbat för Sveriges Radio och Sveriges Radios Symfoniorkester som bland annat musikscripta (score supervisor) för video, musiktekniker (mix) och producent.

Hon är aktiv som tonsättare vid Elektronmusikstudion EMS i Stockholm sedan 2016. I sin musik utforskar hon klanger, rum och miljö. Hon har deltagit i konstnärsresidens vid OBRAS i Portugal 2017 och 2019, samt workshops och kompositionsresidens vid CAMP i Frankrike 2018 och Visby International Centre for Composers VICC 2020.

Hösten 2017 klev Aurélie ombord på The Ocean Mapping Expedition, en flerårig världsomsegling och ett omfattande forskningsprojekt som spelar in ljud i alla världshaven. Under sin tid ombord i södra Stilla havet samlade Aurélie in ljud från under och ovanför havets yta för att skapa verket MUSICOMEXP (A Musician on board the Ocean Mapping Expedition) som uruppfördes 2018 i R1 Reaktorhallen i Stockholm. MUSICOMEXP har spelats i mer än tio länder och givits ut på skiva tillsammans med Aurélies illustrationer, dagbok och seglingskartor.

Som återkommande operabesökare i München, Bayreuth och Paris har Aurélies intresse för regi vuxit parallellt med hennes konstnärliga utveckling. Hon har assisterat operaregissörer i Österrike 2019 (Massenets Don Quichotte, vann Bästa helhetsproduktion av Österreichischen Musiktheaterpreis) och i Sverige (Mozarts Don Giovanni, webbsändes av Berwaldhallen Play och Medici.TV) och utvecklar nu en skapandeprocess som omfattar både komposition och regi.

Aurélie har studerat violin, musikvetenskap och vetenskap i Bordeaux och Paris och utbildade sig till Tonmeister (musikproducent, masterexamen) på Conservatoire de Paris 2002–2006. Hon har bjudits in två gånger till South By Southwests internationella musikfestival i Austin, USA: 2015 med projektet CIKATRI$, där hon skapar modern postpunk i form av ett ständigt föränderligt allkonstverk, och 2019 med MUSICOMEXP.

www.aurelieferriere.com
www.musicomexp.com