Maria Dahlin, trummis, kompositör och musiklärare

Foto: Amanda Arnborg

Maria Dahlin är trummis, kompositör och musiklärare som är uppväxt i Umeå. Sedan 2014 har hon mestadels varit bosatt i Göteborg.

Maria frilansar brett inom jazz- och improvisationsgenren med allt från traditionell jazz och bebop till frijazz och fri improvisation, och syns även till inom andra genrer ibland. Hon jobbar just nu främst med egna bandet Toppklass (Dahlin/Mogensen/Ekeberg) samt banden Mappe3, KBK3 och Fartyg6/Fria Fartyget. Som musiker är ledorden lekfullhet, spelglädje, sväng, att vara närvarande i musiken och ge allt i stunden.

Under 2022 släppte hon album med Toppklass (“No.1”), Mappe3 (“Mappe3+jazz=<3”) och Malin Wättring (“Songs of Wounds and Healing”), som alla fick fina omdömen både nationellt och internationellt. Maria har också jobbat som teatermusiker, bland annat med Riksteatern (Landsbygdsupproret 2022) och Angeredsteatern (Blås av Matchen 2024). Hon har även komponerat och arrangerat musik för Bohuslän Big Band i projektet Up and Coming 2023.

Maria har en kandidatexamen som improvisationsmusiker från Högskolan för Scen och Musik i Göteborg samt en utbytestermin på Jazzlinja vid NTNU i Trondheim. Hon har tidigare studerat vid Birka och Skurups folkhögskola. Utöver detta är Maria legitimerad musiklärare och kombinerar frilanslivet med att arbeta som lärare i trummor och ensemble på Hvitfeldtska Gymnasiet i Göteborg. Hon har också under många år varit aktiv inom organisationen Popkollo, i både Umeå och Göteborg. Två frågor som ligger Maria varmt om hjärtat är hur vi skapar ett hållbart musikliv där vi kan arbeta med, och ta del av musik – i hela landet, samt viljan att uppnå ökad jämställdhet i musikbranschen.