Joakim Nilsson, saxofonist och låtskrivare

Foto: Kristoffer Davidsson

Joakim Nilsson är saxofonist och låtskrivare i Movits!, bandet han startade tillsammans med bröderna Johan och Anders Rensfeldt i början av 00-talet. Hiphopgruppen från Norrbotten har beskrivits som ”ett svenskt unikum med en internationell följarskara, som kommenterar en splittrad samtid på ett lika smart som underhållande sätt”.

Med sitt säregna sound av blåsflamberad hiphop har de lyckats nå en målgrupp lika bred som repertoaren, där sju album och snart två decennier av turnerande världen över vittnar om bandets globala framgångar. Detta är extra anmärkningsvärt då Movits! aldrig har övergivit det svenska språket.

Tillsammans med bröderna Rensfeldt och artisten Zacke driver Joakim den egna labeln Antarktis Records vilken ger ut de båda akternas musik. I rollen som administrativ manager ansvarar han för fonogramutgivning och juridiska frågor, samt jobbar nära flera av musikbranschens aktörer, både nationellt och internationellt.

Joakim har även uppdrag som lärare i branschkunskap vid Musikhögskolan i Piteå, vilket han kombinerar med läraruppdrag inom gymnasieskolan. Joakims musikaliska utbildning kommer från Lunnevads folkhögskola och Jazzlinjen vid Capilano University i Vancouver. Han har även en kandidat- och magisterexamen i filosofi från Lund och Umeå universitet, samt en ämneslärarexamen från Luleå Tekniska universitet.