Peter Friis Johansson, konsertpianist, konstnärlig ledare och verksamhetsledare

Peter Friis Johansson har etablerat sig som en av Skandinaviens mest efterfrågade pianister. Han har gjort bejublade framträdanden på flera av världens mest prestigefyllda scener och vunnit tävlingar i högsta internationella konkurrens.

Efter att ha blivit utnämnd till Sveriges Radio P2:s artist 2009 fick Peter sätta sin karriär på paus 2012 efter att ha drabbats av en skada. Den internationella comebacken skedde vid ’Alaska International Piano-e-Competition 2014’, en av USA:s största pianotävlingar där Peter vann förstapris och guldmedalj.

Sedan 2015 framför Peter cykler med Schuberts pianosonater. Han har uruppfört pianokonserter av Sven-David Sandström och Andrea Tarrodi och 2020 fullbordade han och uruppförde Laura Netzels pianokonsert.

Peter är även en passionerad kammarmusiker. Med Emil Jonason skapar han projekt som sömlöst blandar musik med andra scenkonster och i samma riktning pekar soloprojektet ’the Final Frontier’. En konsert med science fiction-tema som genom modern teknik uppdaterar pianorecitalen till en konstform skapad för 2020-talets moderna människor, komplett med projicerat bildmaterial och audiovisuella effekter skapade av Peter.

Vid sidan av sin karriär som pianist är Peter aktiv som lärare och entreprenör. Han är grundare av Fairplay Chamber Music, en av Sveriges största kammarmusikfestivaler och är sedan 2017 även musikchef i Giresta Kyrkas Musikstiftelse.

Peter fick sin utbildning vid Edsbergs Musikinstitut, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Accademia de Musica Santa Cecila i Bergamo. Hans lärare var professorerna Anders Kilström och Mats Widlund, samt Konstantin Bogino.