Filip Bagewitz, musiker, kompositör och låtskrivare

Filip Bagewitz är musiker, kompositör och låtskrivare, uppväxt i Stockholm men sedan många år tillbaka bosatt i Göteborg. Han är sångare och multiinstrumentalist, med stor genrebredd men med den orientaliska lutan oud som främsta specialitet.

Hans egen musik är starkt präglad både av konstnärlig nyfikenhet och politiskt engagemang, och han rör sig fritt mellan tradition och avantgarde, akustiskt och elektroniskt, trams och allvar. Som oudspelare kan han höras både som solist och i flera band, och har släppt flera album sedan debutskivan ”Andorinha” från 2012. Men för de flesta är han kanske mest känd som sångare och låtskrivare i det vänsterfeministiska swingkollektivet Cats and Dinosaurs, som med flitigt turnerande och fyra album i bagaget fått fans över hela världen. Sedan 2021 arbetar han också som filmkompositör och har skrivit musik till ett flertal kortfilmer.

Filip är också en av de drivande bakom det feministiska skivbolaget PACAYA records. 2020 startade han tillsammans med Saman Alias skivbolaget Suznak Records, som fokuserar på att släppa ny orientalisk musik från Sverige.

Filip har studerat till musiklärare med världsmusikinriktning på Högskolan för scen och musik i Göteborg, nordisk folkmusik vid Fana folkehögskule, Bollnäs folkhögskola och Musikkonservatoriet i Falun samt filmmusikkomposition på Høgskolan i Inlandet i Lillehammer.