Sofia Winiarski, dirigent, organist och dragspelare

Sofia Winiarski, dirigent

Sofia Winiarski är orkesterdirigent, utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon har sedan sin masterexamen 2022 etablerat sig som en återkommande gäst hos flera svenska orkestrar, bland annat Norrköpings symfoniorkester, Svenska kammarorkestern, Helsingborgs symfoniorkester, Gävle symfoniorkester och Arméns musikkår. Hon lovordas ofta för sin energi och sin uttrycksfulla gestik.

Säsongen 2023/2024 väntar debuter med bland annat Nordiska kammarorkestern, Kungliga filharmonikerna samt vid Göteborgsoperan. Under 2022 dirigerade Sofia Bellinis Norma på Folkoperan i Stockholm, dit hon återvänder 2024 som musikalisk ledare för operetten Den vita hästen.

Sofia har en gedigen musikalisk bakgrund som organist och dragspelare. Innan musiken tog över som heltidssyssla hann hon studera vid både Handelshögskolan i Stockholm och HEC i Paris vilket resulterade i arbete på FN:s World Food Programme i Rom och vid Svenska FN-representationen i New York.