Henrik Naimark Meyers, violinist

Foto: Antonio Hallongren

Henrik Naimark Meyers (f.1989) är verksam som kammar- och orkestermusiker i Sverige. Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Universität Mozarteum, Salzburg och Hochschule für Musik ”Hanns Eisler”, Berlin.

Vid sidan av sin karriär som violinist har han avlagt kandidatexamen vid Handelshögskolan i Stockholm och drivit egna projekt med fokus på musik-, kultur- och idéhistoria.

Tillsammans med Isabella Rodriguez och Jonatan Unge skapade Henrik år 2021 det digitala projektet ”Beethoven 251” i samband med Beethovens 250-årsjubileum. Det publicerades digitalt på Naimark & Friends instagramkonto och består av korta infotainment-avsnitt med titlar som ”Beethoven söker Frau” ”B-Tv Cribs” och ”Hemma hos Ludwig”. Avsnitten skapades i syfte att på ett humoristiskt sätt sprida kunskap om Beethovens liv och tid.

Sedan våren 2023 jobbar Henrik som 2e konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och ingår även som ordinarie medlem i Lindborg Septet.