Konserter och samtal för musiken under Play for Change i Luleå

UTOM:s manifestationsdagar i Luleå är till ända, men förhoppningen är att samtalen och musiken ekar vidare genom den dörr Play for Change öppnat.

Under två Play for Change lyckades vi samla de stora industriföretagen, offentlig sektor och musikliv i samma rum för samtal om kulturens oumbärliga plats under den gröna omställningen. Vi har fått höra unga löften från Norrbottens jazziga kulturskolor och hiphop-scen framföra fantastisk musik efter workshops. Sist men inte minst har våra medlemmar bjudit Luleå på tre oförglömliga konserter i alla möjliga och omöjliga välljudande konstellationer.

Nu laddar vi batterierna för allt spännande som ligger framför oss – närmast det allra första UTOM-mötet med de nya medlemmarna.

Fredagen 17/5

Panelsamtal

Play for Change öppnade med en fullmatad förmiddag som samlade flera av Norrbottens stora industriföretag, H2 Green Steel, LKAB, SSAB och Talga Group, regionala politiker och tjänstemän, samt representation från kulturdepartementet. Katti Hoflin levererade ett slagkraftigt öppningstal och UTOM-medlemmarna artisten Zacke och musikarrangören Asta Bjerde agerade kulturpanel efter varje samtal. Samtalen spelades in och läggs upp inom kort.

Vi fick höra att bolagen vill ta steget att tillsammans skapa förutsättningar för kulturen genom en kulturfond. Jättefint!

Evelina Rydeker (MP), kommunalråd Luleå i en intervju med SVT

Lördagen 18/5

Workshops och framföranden

Unga tankar om musiks medlemmar ledde workshops och seminarier med Norrbottens unga musikliv. Unga arrangörer, låtskrivare, artister, jazz-elever från kulturskolan och ett hiphop-kollektiv fick inspiration och nya gnistor!

Föreläsningar för lokalt musikliv

Underhållning och konserter med UTOM:s medlemmar

Musiken var kärnan i manifestationsdagarna och det bjöds på hela tre konserter. På den avslutande konserten framförde ett tjugotal av UTOM:s medlemmar helt nyskrivna verk av Henning Ullén, Sofia Hallgren, Nisse Blomster och Filip Bagewitz. Slutkonserten finns inspelad och kommer att läggas upp här inom kort.

Under lunchen bjöd Bo Selinder (sång) och Robert Råberg (piano) på ett livemusik-quiz. UTOM-medlemmen Nisse Blomster hoppade in under några låtar.
En trio bestående av Ida Meidell Blylod, Anna Berglund och Filip Bagewitz förgyllde vardagen med starka arior, smäktande pop och melankoliska visor.

Play for Change i media

Samtalen med med storföretagen med kulturen i fokus gick varken lokal- och riksmedier förbi. Här intervjuas Zacke och Max Låke av SR P4 Norrbotten.

NSD – Zacke: ”Musiken är en nyckelfråga i samhällsomvandlingen”

P4 – Krokar arm för attraktivt Norrbotten genom musiken

Norrbottenskuriren – Industrierna i möte med kulturen: Beroende av kulturliv

SVT – Blomstrande kulturliv – ett draglok åt Norrbottens storbolag

P1 – Efterlyser mer kultur i industrisatsning: ”Pengar finns”

Arrangörer och samarbeten

Play for Change arrangeras av tankesmedjan Unga tankar om musik tillsammans med Norrbottensmusiken, BD Pop, Kulturcentrum Ebeneser, i samarbete med bland annat Luleå Business Region. Manifestationsdagarna möjliggörs med hjälp av generöst stöd från Signatur – Insamlingsstiftelse för musikfrämjande.

Är du nyfiken på ett mer detaljerat program för Play for Change så finns det på Norrbottenmusikens hemsida.