Anna Berglund, vokalist och kompositör

Foto: Dovile Sermokas

Anna Berglund, född 1991 i Uppsala, är musiker, kompositör, artist och producent verksam framför allt inom pop och jazz.

Både med före detta jazzkvartetten Berglund Band och med nuvarande pop-projekt Anna Arco har Berglund turnerat och släppt skivor sedan 2013. Som Anna Arco gör hon alternativ pop med inslag av både hiphop, jazz och metal. Flera av albumen har hamnat på diverse årsbästalistor och Berglund har mottagit stipendier från bland annat Skap, Kulturrådet och Anders Sandrews Stiftelse. Utöver egna projekt där hon både skriver, producerar, spelar och släpper på egen label är hon också medmusiker i andras projekt, framför allt på sång, keys, synthbas och percussion.

Anna Berglund är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där hon tog en master i jazzsång 2018. Hon har också jobbat som musikskribent och var under ett års tid den första kvinnliga chefredaktören för världens äldsta jazztidning JAZZ (fd OrkesterJournalen). För hennes arbete för en mer jämställd musikbransch mottog hon, för projektet Jazzstice, priset Impra Guld 2022. Hon har även engagerat sig kulturpolitiskt på olika sätt och har och har haft ett antal styrelseuppdrag i musikbranschen. Sedan 2023 är Berglund linjeledare för Singer-songwriterutbildningen vid Bollnäs folkhögskola.