Henning Ullén, jazzpianist och kompositör

Henning Ullén är en prisbelönt verksam pianist och kompositör inom främst jazz och improvisation men även som kompositör inom klassisk och nutida konstmusik.

Henning har studerat trumpet och komposition på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Berklee College of Music och konservatoriet i Paris (CNSDMP).

Som tidigare trumpetare har han lång erfarenhet som frilansade musiker inom olika genrer. Han har förutom sina egna konstnärliga projekt bland annat samverkat med Livgardets dragonkår, Ann-Sofi Söderqvist storband, Lisa Ullén, Fire! Orchestra och Tjuvjakt.

2021 släppte Ullén sitt första album Debut. Ullén har mottagit stipendier av bland annat KMA och Stim och blev i oktober 2017 samt 2018 nominerad till årets nykomling i P2 jazzkatten.

”Att byta instrument från trumpet till piano på bara två år visar på en väldig musikalitet. Hennings pianospel är organiskt, andningen och fraseringen i hans spel gör att det faktiskt hörs att han är blåsmusiker från början. Hans musik har driv, riktning och ingjuter hopp. Hans anslag påminner om en klassiskt skolad musiker, mjukt men distinkt och personligt. Det för mina tankar till Lars Janson eller Esbjörn Svensson.” – Märet Öman, P1 Kultur

Röster om Henning Ullén:

”En skicklig pianist och en mogen kompositör”- Leif Wigh, Orkesterjournalen

”Ullén har en fin omsorg om melodilinjerna och spelar öppet undersökande på ett sätt som i vissa drag minner om en ung Esbjörn Svensson.” – Magnus Östnäs, Lira

”Ett album som ger mersmak med sin lätt suggestivt lyriska jazzton” om ”Debut” – Lennart
Götesson, Dalademokraten