Här är Tankesmedjan Unga tankar om musiks elva nya medlemmar

Nu kan kulturlivets enda tankesmedja, Unga tankar om musik (UTOM) meddela vilka elva nya medlemmar väljs in 2024. De nya medlemmarna har tilldelats sina platser i konkurrens med mer än 60 sökande. Det är UTOM:s åttonde inval sedan starten 2016 och årets tillskott förstärker tankesmedjans kompetens inom bl.a. komposition, internationellt turnerande, bluesmunspel och regional festivalproduktion.

Med bredd och djup inom musikområdet får de nyinvalda medlemmarna chansen att bidra till ett bättre musikliv. Nu väntar fyra år av nya perspektiv och bekantskaper, konstnärlig utveckling och ömsesidigt lärande.

Äntligen är det dags för en ny kull! Jag är stolt och glad att kunna välkomna elva av det svenska musiklivets mest intressanta personligheter in i tankesmedjan Unga tankar om musik. Allt från saxofonspelande hiphop-världsartister och munspelare till nutida konstmusikkompositörer och kammarmusikproducenter. De nya medlemmarna kommer att bli ett mycket starkt tillskott till den befintliga gruppen.

Max Låke, verksamhetsledare UTOM

De nya medlemmarna är:

Jack Aprat, pianist – Stockholm, al-Qamishli (Syrien)
Maria Dahlin, trummis, kompositör och musiklärare – Göteborg
Johan Hwatz, musikalartist, regissör och textförfattare – Göteborg, Lerum
Susette Johansson, regional musikproducent – Malmö, Östersund
Sara Niklasson, multimusiker och låtskrivare – Stockholm, Växjö
Joakim Nilsson, saxofonist och låtskrivare – Piteå
Kristine West, flöjtist – Stockholm, Edsbyn
Anna Wikenius, sångerska och sångpedagog – Stockholm, Sandviken
Zacharias Wolfe, oboist och kompositör – Stockholm
Nergiz Yetiz, producent, låtskrivare och filmkompositör – Uppsala
Elin Öberg, munspelare, låtskrivare och projektledare – Stockholm

Alla som är professionellt verksamma i musiklivet mellan 25-40 år kan ansöka om medlemskap. Efter en noggrann urvalsprocess och intervjuer väljs årligen runt tio nya medlemmar in på ett fyraårigt mandat.

Årets invalspanel bestod av trombonisten Nils ”Nisse” Landgren, Berwaldhallens kör- och orkesterchef Josef Beltzikoff, Cirkus tidigare vd Ingmari Pagenkemper, verksamhetsledaren för Stallet – Världens Musik Peter Bothén samt UTOM:s verksamhetsledare Max Låke.

Med bred kompetens och ett enormt driv står de redo att kliva in och bygga vidare på UTOMs fantastiska verksamhet. Jag känner mig otroligt ödmjuk och peppad inför att få träffa våra nya medlemmar!

Gustaf Bäckström Elmelid, ordförande UTOM

Det första UTOM-mötet med de nya medlemmarna äger rum 2-3 juni på Hägerstensåsens medborgarhus i Stockholm.

Pressbilder
Pressbilder nya medlemmar 2024