Žofie Kašparová, flöjtist och kompositör

Žofie Kašparová är en genrebred flöjtist med bakgrund i klassisk musik och med hjärtat i improvisation och all slags världsmusik. Hon är född i Prag, Tjeckien och flyttade 2014 till Göteborg.

Hon brinner för musikaliskt utforskande i såväl egna som andras projekt och växlar gärna mellan genrer och kontexter, vare sig det är i studio, på scen, teater, experiment eller workshops. Att ständigt utmana sig genom nya kreativa samarbeten är bland det bästa hon vet.

2020 släpptes debutskivan Impressions, med egenkomponerad musik spelad av hennes Göteborgsbaserade band Peacock Tree. I hennes soloprojekt Žofiiny miniatury improviserar hon fritt med looppedal, flöjt, basklarinett och röst. Hon även en del i flera band och orkestrar, såsom Bosphorus Ensemble, Göteborgs Alternativa Orkester, samt i duon med dragspelaren Kieren Alexander. Hon har spelat på scener som Stora teatern i Göteborg, Urkult och Umefolk.

Žofie har en examen från världsmusikprogrammet på HSM i Göteborg, kandidatexamen i musikvetenskap från Charles University i Prag och examen i klassisk- och jazzflöjt från Jaroslav Ježek Conservatory i Prag.

Utöver värvet som musiker har hon varit träblåslärare, workshopledare samt ledare på världsmusiklägret Ethno. Hennes nya (och stora) passion är elbas.

Žofie praktiserar buddhistisk meditation och ashtanga yoga, något hon också använder för att utforska sitt musikutövande, skapande och en ökad självkännedom.