Per Ödberg, gitarrist och lärare

Per Ödberg, gitarrist

Per Ödberg är en gitarrist, kompositör, pedagog. Han är utbildad på Högskolan för scen och musik, Musikhögskolan i Piteå och Framnäs folkhögskola. Han har i många år varit en aktiv kraft i musiklivet på framför allt västkusten och norra Norrland. Även om Per musicerar i många genrer så ligger jazzen honom extra varmt om hjärtat.

Per har gett ut två fullängdare i eget namn, Home (2015) och Perception (2017), som både togs emot varmt. ”Gitarristen Per Ödberg och hans trio riktar in sig på den glesa, lätt sköra tonen av förbipasserande landskap och en våreftermiddags stilla framtidshopp, tonen som är en del av Pat Methenys tidiga triospel”(Lira). Utöver sina egna projekt har Per på senare år verkat som studio-, medmusiker och ackompanjatör i oräkneliga sammanhang.

Per flyttade tillbaks till hemorten Luleå 2021 efter 14 år i Göteborg och har sedan dess jobbat på bred front för norra Sveriges kulturliv. Första året jobbade han på Luleås Tekniska Universitet som lärare. Han undervisar numera på Luleå Kulturskola, som har blivit hyllad nationellt för sin kulturgärning. Han är också styrelseledamot i konsertföreningen Lördagsjazz i Luleå.

En positiv trend på senare år i norra Sverige är att många etablerade musiker väljer att flytta dit för att stärka det redan utvecklade kulturlivet. Genom att vara en aktiv part av musiklivet, utbilda nya kulturarbetare/kulturkonsumenter, nätverka och skapa nya speltillfällen så är det hans övertygelse att detta kommer kunna accelerera den utvecklingen och få kulturen att blomstra. En stark drivkraft för Per i alla hans åtaganden är att smala kulturella uttryck ska få mer uppmärksamhet.