Christian Cuadra, saxofonist, kompositör, arrangör och organisatör

Christian Cuadra är saxofonist, kompositör, arrangör och organisatör med rötter i folkmusik och improvisationsmusik.

Han är född 1993 i Sundsvall där hans musikaliska resa började i tidig ålder. Ett engagemang i kulturskolans fina verksamhet i Sundsvall parallellt med folkdans och folkmusikkurser i Västernorrland lade grunden för den musikaliska resan. Musicerandet fortsatte genom studier vid folkhögskolor samt en kandidatexamen på Jazzlinjen i Trondheim vilket lett till ett aktivt turnerande i världens många hörn inom både jazz och folkmusik.

Utöver den turnerande verksamheten undervisar han på folkhögskolor, Musikhögskolan Ingesund samt leder det unga folkstorbandet Mittfolk under Musik Västernorrland.

Ett starkt intresse för att uppleva möten mellan publik och musik har lett till att han aktivt arrangerat konserter i städer som Trondheim, Stockholm och Arvika. Att utforska musik i olika miljöer och på platser som annars kanske inte upplevt den har lagt grunder för så väl musikaliska val som kulturpolitiska engagemang och föreningsarbeten.

Sedan pandemin abrupt gjorde musiker i landet sysslolös började Christian att studera finsnickeri och är idag bosatt i Arvika för att kombinera båda yrken.