Sisanda Nilsson, sångare och låtskrivare

Sisanda Nilsson

Sisanda är en sångerska och låtskrivare från Sydafrika som sedan 2014 bor i Sverige med sin man och deras två barn i Vänersborg.

Sisandas musikaliska karriär tog fart 2011 då hon började spela på olika jazzfestivaler i Sydafrika främst på modersmålet Xhosa. Xhosa med sina klickljud är mest känt från Miriam Makeba som Sisanda delat scen med i början av sin karriär.

Hennes första singel Indlela Yami släpptes 2015 och spelas fortfarande på Sydafrikansk radio. Under de senaste åren har flera singlar släppts bl.a ”If this is love” som gick vidare till riksfinalen i P4 Nästa 2017 och publikfavoriten Qaqambile.

2021 släppte Sisanda sitt första album Luvuyo Lwam.