Erik Lundin, rapartist, producent och textförfattare

Foto: Elle Johnson

Erik Lundin är känd som rapartist, producent och textförfattare. Under artistnamnet Eboi har han gett ut flera låtar på engelska och under det egna namnet, Erik Lundin, ger han ut låtar på svenska.
Han är av svensk- gambianskt ursprung, föddes i Rinkeby och växte upp i Husby och Bromsten i västra Stockholm. Med sig in i musikkarriären har han en fyraårig universitetsutbildning i business management från Johnson & Wales University i Providence, Rhode Island, USA.

I december 2015 släpptes hans första singel ’Annie Lööf’ och kort därefter hans debut-EP ’Suedi’. EP:n fick stor uppmärksamhet och god kritik. Lundin har tidigare samarbetat med artister som Adam Tensta, Silvana Imam, Cherrie, Masse Salazar, Elliphant, Timbuktu och Daniel Adams-Ray. Han är medlem i den inaktiva gruppen St. Johns Dance och i duon Badin tillsammans med Marcus Price. Lundin var även delägare i skivbolaget RMH Sound.

Erik Lundin bygger flera av sina låtar runt filmmusik, t.ex. ”De ba blev så”, som samplar från ”Making of a Cyborg” av Kenji Kawai ur filmen Ghost in the Shell, och ”Haffla”, som samplar från ”God Yu Tekkem Laef Blong Mi” av Hans Zimmer, ur filmen Tunna röda linjen. Flera av hans verk är guld och platina-certifierade.

Lundin är aktuell med låten ’Tunna Kläder’ tillsammans med Daniel Adams-Ray som släpptes i mars 2021. Medföljande musikvideo släpps i april 2021.

Projekt och utmärkelser:
På 2016 års P3 Guldgala, vann Erik Lundin pris i kategorin Årets hiphop/soul. Lundin tog också hem vinsten i kategorierna Årets textförfattare och Årets hiphop/soul vid Grammisgalan i februari samma år. Under hösten fick han även Musikförläggarnas pris för Årets Textförfattare.

2017 tilldelades han Stockholms stads kulturhederspris. Samma år medverkade Lundin i SVT-programmet Jills Veranda och var ensam support-akt under hela Håkan Hellströms turné ’Rullande Åska’.

För hans uppföljande släpp, debutalbumet ’Zebrapojken’, vann han musikorganisationen SKAP’s pris Årets Textförfattare 2019.

Vid 2020 års Grammisgala vann Erik Lundin pris i kategorin Årets textförfattare för ’Zebrapojken’. Under vintern 2020/2021 medverkade Erik Lundin SVT’s program Lerin’s Sommarö, samt i På Spåret tillsammans med First Aid Kit.