Emma Nyman, violinist, barockviolinist och violast

Foto: Ruben Zulabard

Emma Nyman (född 1990 i Göteborg) är en mångsidig violinist och violast baserad i Stockholm. Hon arbetar i ett brett fält av genrer från barock, klassiskt och nutida till pop och folkmusik. Hon framträder med barockensembler som Orfeus Barock Stockholm, Drottningholms Barockensemble, Göteborg Baroque och Spira Mirabilis (Italien). Hon är en regelbunden gäst hos Kungl. Filharmonikerna, Göteborg Symfoniker och Musica Vitae. Hon är dessutom gästande violastämledare i NorrlandsOperan och Västerås Sinfonietta.

Emma brinner starkt för kammarmusik och är sedan hösten 2019 konstnärlig ledare tillsammans med pianisten Peter Friis Johansson för Kammaren, en anrik kammarmusikserie i Stockholm. Bland de festivaler hon medverkat på kan nämnas Stockholm Early Music Festival, Meidään Festivali (Finland), Raumo Festivo (Finland), Change Music Festival, Way Out West, Varazdin Festival (Kroatien), Umeå Jazzfestival, Festival de Música Antiga Barcelona (Spanien), Litomysl Chamber Music (Tjeckien). Hon har gjort turnéer och CD‐inspelningar med bl.a Laleh, Bo Kaspers Orkester, Ale Möller, Dolly Parton, Frank Ocean, Håkan Hellström, Avicii Tribute, Weeping Willows etc.

Emma har två masterexamina, en i klassisk violin från Academy of Performing Arts i Prag, Tjeckien (2015) samt en i barockviolin/tidig musik från Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona, Spanien (2019) och hon talar både tjeckiska och spanska. Hennes erfarenheter av att studera och leva flera år utomlands har gett henne ett bredare perspektiv på hur musiklivet i Sverige skulle kunna utvecklas och bli mer kreativt, men också visat dess styrkor, fördelar och möjligheter att skapa ett rikt musikliv med de medel som finns och det kommer vara hennes strävan i ett framtida yrkesliv som musiker i Sverige.