Anna Gideonsson, ljudtekniker, turnéledare och scenchef

Anna Gideonsson (1983) är frilansande ljudtekniker och arbetar även som teknisk samordnare, stage manager och turnéledare – främst inom livemusik men även med teater. Hon är den första i UTOM att representera sin del av branschen.

Anna har arbetat med artister som bland annat The Knife, Mando Diao, Jens Lekman, Janice och Sara Parkman. Hon har varit med och startat Statement Festival – världens första festival för icke cis-män – samt rattat ljud åt åtskilliga akter på Lisebergs scener under 10 års tid. 2018 tog Anna hem priserna som ”Årets Monitortekniker” och ”Årets Tekniska Samordnare” i WILM (Women In Live Music) AWARDS, bland nominerade ifrån hela Europa.

Allt började för ca 20 år sen, i ett band med enbart tjejer som möttes av uttråkade och ovilliga ljudtekniker. Redan där växte en vilja fram om att göra någonting annorlunda och betydelsefullt. Genom åren har hon försökt vara en motsats till just detta; det hårda som uppstår mellan artister, tekniker, arrangörer och management – genom att sudda ut gränserna och hierarkin.

Anna undervisar även i ljudteknik för både yrkeshögskole-elever och i mindre workshop-sammanhang. Hon ser med stolthet och glädje hur hon inspirerar andra i lärandeprocesserna och i själva mötena; ett sätt som hon önskar att hon hade kunnat få möjlighet till när hon själv började. Variationen och rörelsen som hennes arbete erbjuder, där hon får möjlighet att använda sin kreativitet på olika sätt, värdesätter hon högt.

Som kvinna med många års erfarenhet i en oerhört mansdominerad del av musikbranschen, strävar Anna fortfarande efter att göra någonting betydelsefullt. Kampen om jämlikhet över alla gränser är en stor drivkraft. Inom UTOM’s verksamhet skulle hon vilja föra fram en röst som inte får ta så stor plats i övriga musiker- och teknikervärlden, med en förhoppning om att bredda branschens syn och tro på icke cis-män. Anna vill fortsätta att agera förebild för kommande generationer inom alla delar av musikbranschen, samtidigt som hon arbetar med det hon älskar.