Klas Jättner, kulturskolechef och jazzmusiker

Klas Jättner är Kulturskolechef och jazzmusiker med gitarr och kontrabas som huvudinstrument. Han är utbildad på Lunnevads Folkhögskola samt på Kungl. Musikhögskolan och har många års erfarenhet som chef inom Kulturskolevärlden.

Klas har arbetat som chef för Saltsjöbadens Musikskola, Trosa Kulturskola och är sedan 2022 chef på Värmdö Kulturskola. Klas är även Sakkunnig i Kulturskolefrågor hos Statens Kulturråd. Före chefsuppdragen arbetade Klas som frilansmusiker och gitarrlärare. 2011 släpptes albumet ”Lydia”.

Även om musiken och det egna musicerandet alltid är närvarande så ligger Klas huvudfokus på Kulturskolefrågor. Han har ett stort engagemang när det kommer till barn och ungas hälsa och har drivit flera projekt som syftar till att förbättra hälsan hos målgruppen genom just kulturutövande.

2021 var Klas som chef för Trosa Kulturskola med och utvecklade friskvårdsplatser på Kulturskolan som en del i arbetet med att främja barn och ungas hälsa i kommunen. Klas har också deltagit i ett regionalt kulturskoleprojekt som syftar till att öka hälsan hos barn och unga i Sörmland.