Tankesmedjan UTOM väljer in elva nya medlemmar

Nu kan kulturlivets enda tankesmedja, Unga tankar om musik (UTOM) stolt meddela att elva nya medlemmar har valts in utav mer än 60 sökande. Det är UTOM:s sjunde inval sedan starten och årets inval förstärker tankesmedjans kompetens inom bl.a. pop, folk, jazz, orientaliska stränginstrument, barockmusik och pedagogik.

De nya medlemmarna är:

Filip Bagewitz, musiker, kompositör och låtskrivare – Göteborg

Moa Brandt, gitarrist och låtskrivare – Siljansnäs

Christian Cuadra, saxofonist, kompositör och arrangör – Arvika

Peter Friis Johansson, konsertpianist, konstnärlig ledare och verksamhetsledare – Stockholm

Žofie Kašparová, flöjtist och kompositör – Göteborg

Ingrid Malmén, jazzvokalist, kompositör och projektledare – Stockholm

Ida Meidell Blylod, barockviolinist och folkmusiker – Malmö

Henrik Naimark Meyers, violinist – Stockholm

Cecilia Vaz, musikproducent, låtskrivare och artist – Stockholm

Sofia Winiarski, dirigent, organist och dragspelare – Stockholm

Per Ödberg, gitarrist och lärare – Luleå

Alla som är professionellt verksamma i musiklivet och är mellan 25-40 år kan ansöka om medlemskap. Efter en noggrann urvalsprocess och intervjuer väljs årligen runt tio nya medlemmar in på ett fyraårigt mandat.

Årets invalspanel bestod av jazzsångaren och kompositören Lina Nyberg, klarinettisten och verksamhetsledaren för Stallet – Världens Musik Peter Bothén, operasångaren och tidigare vd för Kungliga Operan Birgitta Svendén, Cirkus tidigare vd Ingmari Pagenkemper samt UTOM:s verksamhetsledare Max Låke.

“Detta är min stoltaste dag! Nu väljer vi in elva nya medlemmar som kommer från vitt skilda hörn i musiklivet. De nya medlemmarnas bredd, djupa kompetens och starka drivkraft kommer att bli ett ovärderligt tillskott i tankesmedjan Unga tankar om musiks arbete.” säger Max Låke, verksamhetsledare för Unga tankar om musik.

”Höjden på UTOM-året! När den äldsta medlemskullen avtackas för att lämna plats åt nya medlemmar som ska ta över stafettpinnen. Det är just den här ruljansen av personer och musiklivserfarenheter som gör Unga tankar om musik kloka och relevanta, och nu ska elva fullkomligt briljanta och mycket välkomna personer få slå sina kloka huvuden ihop med resten av nätverket för att under fyra år skapa de bästa av förutsättningar för ett modigt svenskt musikliv.” säger Anna Möller, ordförande för Unga tankar om musik.

Från och med maj 2023 medverkar de nyinvalda i tankesmedjans arbete och kompletterar därmed de tidigare medlemmarna. För dem väntar fyra år av nya bekantskaper och perspektiv, konstnärlig utveckling, påverkansarbete, workshops och ömsesidigt lärande.

Det första UTOM-mötet med de nya medlemmarna äger rum 14-15 maj på Göteborgsoperan.

Pressbilder medlemmar 2023

Presskontakt

Max Låke, verksamhetsledare Unga tankar om musik
max.lake@musikaliskaakademien.se

Elias Söderström Aupeix, kommunikatör Unga tankar om musik
elias.soderstrom-aupeix@ungatankarommusik.se

Om UTOM

Unga tankar om musik (UTOM) är en fristående och oberoende tankesmedja, en plattform och ett nätverk som består av musikpersonligheter från det professionella musiklivets alla hörn.

UTOM ger bl.a. sina medlemmar verktyg för att arbeta med kulturpolitisk påverkan, sätter fokus på framåtblickande problemlösning och upprätthåller en konstruktiv dialog med beslutsfattare och relevanta institutioner. Detta görs bland annat genom att arrangera workshops och panelsamtal, författa remissvar, skapa utbytesprogram med riksdagsledamöter, ingå i referensgrupper och leda högskoleseminarier. UTOM skapar genom sin mångfald även förutsättningar för konstnärligt utforskande arbete och kunskapsutbyte mellan medlemmarna.

UTOM grundades hösten 2016 på initiativ av Kungl. Musikaliska Akademien.