UTOM-möte nr. 24

Medverkande på gårdagens UTOM-möte

Den här gången var det dags för ett fysiskt UTOM-möte i Uppsala. Mötet tog plats på Uppsala Konsert & Kongress. Några av samtalsämnena som togs upp var: de försvinnande scenerna och lokalerna. Hur är det att vara frilansande musiker? Hur läget ser ut i världen just nu och hur det påverkar bland annat kulturlivet? Det bjöds även på livemusik av Agnes Grahn & Gabbi Dluzewski samt en musikalisk workshop med Sofia Högstadius och Nisse Blomster. Avslutningsvis skrev medlemmarna ett öppet brev till den nya stadsministern och samtalade med Henrik Lillsjö, VD på UKK.

Klockan 13:00 drog UTOM-mötet i Uppsala igång med en introduktionsrunda UKK. Där berättade var och en av medlemmarna vem de är, vad de sysslar med och hur de mår. Sedan gick samtalet in på situationen i Iran, covid och inte minst den nya regeringen i Sverige.

Det uttrycktes en del oro, bland annat kring hur det är att vara frilansare, med uppmuntran om att organisera sig. Det talades även om färre lokaler/scener och minskande marginaler för musiker; utgifterna stiger och samhället har ännu inte återhämtat sig från covid. Det blev många tunga samtalsämnen, men med ett tryggt och öppet samtalsklimat så gick samtalet sedan över till ett livemusikaliskt framförande av Agnes Grahn och Gabbi Dluzewski. Dagen avslutades med att Emmy Algefors presenterade sig som ny medlem, och tillsammans skrev medlemmarna sedan ett öppet brev till den nya stadsministern.

Agnes Grahn som framför egen musik, tillsammans med Gabbi Dluzewski (ej i bild)

Dag två

Andra dagen inleddes med ett medlemsmöte, och medlemmarna gick igenom vad som kommer hända inom den närmsta tiden. Bland annat ett möte i Köpenhamn, en namninsamling för att rädda kyrkomusikerutbildningen i Sköndal och en slutrapport kring STATUS, det nordiska samarbetet som resulterade i en rapport om nuläget i den klassiska/konstmusiken i de nordiska länderna.

Bulgarisk/balkan rytm- och dansworkshop

Dag två innehöll även en Bulgarisk/balkan rytm- och dansworkshop med Sofia Högstadius och komp av Nisse Blomster. Det blev massor med givande diskussioner mellan våra medlemmar samt en presentation av projektet Musiklivets rötter med Signatur Stiftelsen. Sedan fick deltagarna besök av UKK:s VD, Henrik Lillsjö, för att ha ett öppenhjärtligt samtal.

Dagen avslutades med en medlemspresentation av Asta Bjerde, och en utvärdering av mötet.

Samtal med Henrik Lillsjö, VD på UKK