Nisse Blomster, musiker

Foto: Henrik Büller

Nisse Blomster, född 1989, är en lagom brinnande musikalisk eldsjäl, föreningsräv, multiinstrumentalist, tonsättare, spelman, tramspelle och yrkeschaffis.

Folkmusiker är epitetet som ligger närmast till hands, med hälen kraftigt nedstampad i svensk folkmusiktradition, och tårna spretandes ut i jazz, hårdrock, musikal, och spelmansmusiken från Québec som han en gång förälskat sig i och aldrig släpper.

Nisse härstammar från Uppsala men är boende i Göteborg sedan 2014, och har nu frilansat inom musikbranschens olika områden i ca. 10 års tid. Hörs i dessa dagar oftast samman med folkmusik-bigbandet Spöket i köket, där han fungerar som kapellmästare, och mer i hemlighet som tour manager, skivproducent eller kompositör/arrangör. Tidigare med bland annat trion Vilde och som teatermusiker i bland annat Uppsala och Järvsö. Eller som doldis i musikbyråkratin i egenskap av tidigare ordförande för Folk You, juryordförande för Folk- och världsmusikgalan och styrelsemedlem i NordTrad. Eller bara som chauffören för den årliga bussen från Göteborg till Ransäter spelmansstämma.

Nisse är utbildad vid Skurups och Stensunds folkhögskolor inom folkmusik, vid Uppsala Universitet inom jazz och världsmusik samt på Högskolan för scen och musik i Göteborg i mandolin, gitarr och komposition. Stipendiat för bl.a. Mannheimers, Adlerbertskas och STIMs fonder, flerfaldigt nominerad i olika kategorier i såväl svenska som danska folkmusikgalan, och vinnare av ”Årets barn- och unga” vid FoV-galan 2018 för Folk Yous arbete. Arbetar till vardags främst som musikant i olika kapaciteter med egna och andra projekt, som arrangör och kompositör för kör, orkester, musikteater med mera, men även med svenskt kulturliv och kulturpolitisk påverkan.