Sofia Högstadius, musiker och violinist

Foto: Vincent Laine

Sofia Högstadius är klassiskt skolad violinist med rötterna i Umeå och hjärtat i folkmusikens Bulgarien. Brinner för jämställdhet, musikaliskt uttryck, improvisation, undervisning. Drivs av lusten till musiken, utmaningar, sväng, mötet med ny publik och kommunikationen med medmusikanter.

Sofia är frilansande violinist, lärare och programansvarig för världsmusikprogrammet på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Som violinist kan hon ses i många skilda sammanhang såsom t.ex. i skandibalkan-folkpunk bandet Trio Katastrofa, vänsterfeministiska swingkollektivet Cats and Dinosaurs, med popbandet Winhill/Losehill eller som klassisk kammarmusiker.

Förutom att själv spela älskar Sofia att sammanföra andra musiker och hon är arrangör och initiativtagare till flera projekt och läger i Sverige och utomlands. Rila Music Exchange är hennes hjärtebarn – ett folkmusikläger i Bulgarien som hon drivit sedan 2012. Hon är även flitigt anlitad som gästlärare vid utbildningar och festivaler i Sverige och utomlands, t.ex på Etno Histeria i Slovenien där hon varit musikalisk mentor och drivande sedan 2011.

Sofia har studerat till fiollärare på Högskolan för scen och musik i Göteborg och bulgarisk folkmusik på Academy of Music, Dance and Fine Arts i Plovdiv, Bulgarien.

För mer info, se hemsidan www.sofiahogstadius.se