UTOM möte nummer 20

Äntligen! Äntligen fick vi ses på riktigt och äntligen fick vi våra nyaste medlemmar uppleva ett riktigt UTOM-möte. Den 19–20 september 2021, åkte vi till Vara konserthus för UTOM:s 20:e medlemsmöte. En stor röd byggnad omgiven av öppna fält och platta landskap, men strategiskt placerad mellan flera städer i Västra Götalandsregionen. Nu väntade två fullspäckade dagar med bland annat livliga diskussioner, framtidsspaningar, medlemspresentationer och en mycket detaljfokuserad workshop.

DAG 1

Efter en god lunch drog mötet igång i konserthusets nya blackbox. Med många nya medlemmar på plats började vi dagen med att lära känna varandra bättre. Först en presentationsrunda där vi fick en första inblick i hur stor bredd vi har skapat i gruppen. Sedan utmanade vi jante och fokuserade i en övning på varje medlems främsta yrkesmässiga och musikaliska styrkor.

Årets första spaningsrunda från svenskt musikliv, bjöd bland annat på insikter om: att det just nu är stort fokus på soloartister (snarare än band), att det är jämställt mellan könen bland Imagine Swedens sökande, kulturskolornas ekonomiska utsatthet efter pandemin, it-tjänsten Patreons möjligheter, studieförbunden och folkbildningen är hotade, hållbarhetstänk i musiklivet samt konstnärlighet kontra entreprenörskap på musikhögskolan. Pandemin är såklart fortfarande aktuell med frågor som: Vågar vi köra på som vanligt nu? Vill vi köra på som vanligt igen efter pandemin? Kan vi arbeta på ett annat sätt som är mer hållbart för hälsan?

Efter en paus var det dags för första medlemspresentationen. SugarRay Napunyi tog oss med på en historia som började i Kenya, där hans pappa var en känd boxare och efternamnet medförde förväntningar. 2008 kom han till Sverige. En bas från Blocket och YouTube som lärare blev startskottet för en ny karriär. Två år senare började han spela med bandet Woomi och träffade UTOM:s medlemmar Ebo Krdum och Robin Cochrane och livet som musiker var ett faktum.

Nästa programpunkt handlade om fortsatt arbete med UTOM:s ständigt aktuella guidelines för trygga rum. En fråga som diskuterades var till exempel vad högt i tak egentligen betyder och huruvida konsensus behöver vara ett självändamål.

Sist på dagen stod Anna Möller för dagens andra medlemspresentation. Hon växte upp i en familj med en musicerande pappa och med känslan av att musik är livsviktigt och magiskt. Anna bjöd på dagens skratt när hon bjöd på sin första hit, PopFolk, som hon spelade in med en kusin när hon var liten. Hon bjöd på en berättelse från fotbollsplanen via Världsmusiktältet på Falu folkmusikfestival och lägret Etno till musikutbildningar, turnerande och hur det är att driva skivbolag.

DAG 2

Den andra dagen började med UTOM:s sedvanliga medlemsmöte, där vice ordförande Lisa Grotherus höll i klubban. Här avrapporterades ärenden, möten och evenemang som ägt rum sedan sist och datum för vårens UTOM-möten sattes. Resterande tid lades på att blicka framåt gällande kommande aktiviteter och evenemang.

Efter lunch var det äntligen dags att musicera tillsammans. Körpedagogen Justin Hazelgrove bjöd på en workshop med en djupdykning i intonation. Efter köruppvärmning av röst och kropp fick en enda strof full uppmärksamhet. Åtta olika stämmor sjöng 45 minuter senare de fyra ackorden med en djupare förståelse för vokalfärger, intonation och tungans placering i munnen!

Efter kaffe och godis var det dags att höra mer om hur det kommer sig att ett stort rött konserthus finns just i Vara. Konserthusets vd Petra Kloo berättade om drivna kommunpolitiker och kreativa beslut när lokala gymnasiet behövde byggas ut med bland annat en aula (som möjligen var en omskrivning för ordet konserthus på västgötska). 2003 stod konserthuset färdigt och finansieras idag till två tredjedelar av regionen och en tredjedel av kommunen. Verksamheten har ett brett uppdrag med flera olika scenkonstområden och målgrupper och utbudet är varierat med välkända akter och smalare genrer. Något som är ovanligt är styrelsens sammansättning med endast tre politiskt tillsatta ledamöter, resterande representerar kulturen, näringslivet och offentlig förvaltning. UTOM:s Eric Brandström Arellano är orkesterchef för Bohuslän Big Band som har Vara konserthus som hemmascen. Han berättade bland annat om storbandens utmaningar med återväxt och jämställdhet, men även om deras arbete för att utveckla genren och gynna nyskapande och internationalisering.

Passet avslutades med att Eric och Petra bad våra medlemmar fundera över hur Vara konserthus kan arbeta med att dels tillgängliggöra kulturen och dels angå invånarna.

Efter en bensträckare var det dags att få mötets sista medlemspresentation. Fredrik Gustavsson berättade om ett hem utan musiktradition, men hur valet i musikskolan landade på trumpet. I högstadiet väcktes kärleken till musiken på allvar. Via värnplikten som militärmusiker i Arméns musikkår påbörjade han resan med musik som yrke. Först var siktet inställt på att bli trumpetare, sedan kompositör, sedan arrangör och dirigent för att nu verka som musikskolechef. Fredrik bjöd också på musik, först låten Cigarettes and Chocolate Milk som han har arrangerat för Rickard Söderberg och den tjeckiska nationalorkestern och sedan att stycke från det egna bandet Somna.

UTOM:s 20:e möte avslutades i vanlig ordning med ett reflekterande och utvärderande av mötet. Vi konstaterade att det var fantastiskt att vi äntligen hade fått träffas igen, och vi var glada och tacksamma över alla goda samtal vi hade hunnit ha. Men som alltid ville vi ha mer! Nu var vi peppade på hösten och redo att ta oss an nya projekt och utmaningar både inom och utanför UTOM.