UTOM-möte 19

Antiklimax! Fram till två veckor innan vårens sista UTOM-möte såg det ut som att UTOM-medlemmarna skulle kunna samlas på Vara Konserthus för det möte som skulle bli den avgående kullens sista och de nyinvalda medlemmarnas första. Tyvärr höll det inte hela vägen utan återigen blev det en digital variant (förhoppningsvis det allra sista). Därmed fattades även beslutet att förlänga den avgående kullens medlemskap fram t.om höstens första UTOM-möte i september. Det gick helt enkelt inte att leva med ett digitalt avtackande av de medlemmar som varit med från början och byggt upp nätverket.

Vid det här laget hade UTOM:s arbetsutskott blivit experter på digitala upplägg. Förutom att välkomna de nya medlemmarna skulle fokus läggas på det stora ämnet upphovsrätt! Dessutom skulle det finnas plats för spaningar, medlemspresentationer, en musikalisk workshop och det sedvanliga medlemsmötet.

Som sig bör när nya medlemmar kommer in i gruppen avsattes ordentligt med tid till att prata igenom vad som är viktigt för att skapa ett tryggt samtalsklimat. Blivande ordförande Sanna Gibbs och Sousou Cissoko tog gruppen igenom ett pass som blandade andningsövningar, mindfullness och samtal i små grupper. Eftersom antalet närvarande medlemmar var rekordstort, 40 personer(!) prioriterades att de nya medlemmarna skulle få lära känna ett fåtal personer lite djupare framför att hinna prata med alla.

Ofta har det dykt upp musiklivsspaningar som rört upphovsrättsliga frågor och det hade blivit tydligt att UTOM:s medlemmar behövde en gemensam bas att stå på när de tar sig an dessa diskussioner. Därför bjöds Niclas Molinder, musikproducent och entreprenör, in till mötet för att köra en genomgång av upphovsrättens universum, hur det är uppbyggt, vilka organisationer som gör vad och vad man som musikskapare absolut måste hålla koll på. En fullspäckad gästföreläsning som lämnade de flesta lite svettiga men betydligt bättre insatta.

UTOM-mötets första dag avslutades med en briljant medlemspresentation av Emma Nyman som berättade om uppväxten i en musikfamilj där Bach musik strömmade ur högtalarna och hur hon inte nog kan hylla Kulturskolan och fiolläraren som lotsat henne genom ungdomsåren. Om besvikelser på högskolan som ledde till utlandsstudier i Prag, och om att följa sina drömmer vilket för Emma betydde 2 år i Barcelona med barockfiol och idolen Manfredo Kraemer.

Under morgonens medlemsmöte valdes ett nytt arbetsutskott bestående av Rickard N Jokela, Anna Möller, Lisa Grotherus, Rebecca Petersson och Sanna Gibbs som ny ordförande. Avgående ordförande Robin Cochrane och ledamöterna Matthew Petersson, Klara Rylander och Christian Tellin tackades för sitt idoga arbete under året som gått. Vårens aktiviteter avrapporterades och kommande projekt diskuterades. Det blev tydligt att UTOM, pandemin till trots, har kunnat hålla igång en fullmatad verksamhet och att det finns en mängd aktiviteter att se fram emot!

Nästa programpunkt var lite av ett experiment. Längtan efter en musikalisk workshop var stor och inför en fysisk träff hade vi förberett en workshop där UTOM-medlem Sara Parkman skulle leda medlemmarna i att pröva på att kula (lockrop). Sara inledde med att ge en kort historisk överblick och introduktion och sedan ombedes medlemmarna stänga av sina kameror och mikrofoner och ta sig till en plats där de inte skulle känna sig generade när de gav sig på att härma Sara och hennes lockrop. En musikalisk stund för var och en gav ny energi och inspiration.

Dagens avslutades sedan med ännu en enastående medlemspresentation, den här gången av Eric Brandström Arellano. Född och uppvuxen i Sacramento, California och med altsaxofonen som huvudinstrument tog han sig igenom musikutbildningskedjan i USA tack vare stöttande föräldrar och lärare. Eric berättade vidare om flytten till Sverige, upptäckten att han hade en inneboende projektledare inom sig och de olika äventyren inom diverse jazzfestivaler och organisationer som tagit honom dit han är idag som orkesterchef för Bohuslän Big Band i Vara.