Unga tankar om musik väljer in elva nya medlemmar

Inför det sjätte nyvalet sedan starten var det 128 som ansökte om att få bli medlem i kulturlivets enda tankesmedja, Unga tankar om musik. Nu kan UTOM stolt meddela att elva nya medlemmar har valts in med hög kompetens inom bland annat filmkomposition, orientaliskt slagverk, hiphop, kyrkomusik och mycket mer.

De nya medlemmarna är:

Sibille Attar, artist, producent, musiker, kompositör – Stockholm

Sofia Hallgren, filmkompositör – Åre

Zakarias ’’Zacke’’ Lekberg, artist, rappare, musiker, producent – Luleå

Sisanda Nilsson, artist, låtskrivare, sångare – Vänersborg

Asta Bjerde, verksamhetsutvecklare för Svensk Live – Malmö

Nisse Blomster, musiker, kapellmästare, kompositör/arrangör, mångsysslare – Göteborg

Gudrun Dahlkvist, dirigent, violinist – Spånga, Stockholm

Emmy Algefors, kyrkomusiker – Västerås

Farshid Dalir, slagverkare – Sundbyberg, Stockholm

Klas Jättner, kulturskolechef och jazzmusiker – Sköndal, Stockholm

Henning Ullén, jazzpianist och kompositör – Hägersten, Stockholm

Pressbilder: https://drive.google.com/drive/folders/1l10FS3fJL_qGKI1okvWXYurgde3dK4HX?usp=sharing

Alla som är professionellt verksamma i musiklivet och är mellan 25-40 år kan ansöka om medlemskap, och efter en noggrann urvalsprocess och intervjuer väljs årligen ungefär tio nya medlemmar in.

Årets invalspanel bestod utav jazzsångaren och kompositören Lina Nyberg, Falun Folkmusikfestival-grundaren Magnus Bäckström, operasångaren och chefen för Kungliga Operan Birgitta Svendén, kompositören och sångaren Rebecka Törnkvist samt UTOMs verksamhetsledare Max Låke.

”Jag är mycket stolt över att kunna presentera en ny briljant medlemsgrupp. Tankesmedjan Unga tankar om musik är i ständig rörelse. I vårt DNA ska finnas en ständig förnyelse och breddning, och jag är säker på att våra elva nya medlemmar kommer in med kraft, glädje och energi!” säger Max Låke, verksamhetsledare för Unga tankar om musik.

’’Det är glädjande att se den bredd av erfarenheter dessa nya medlemmar tar med sig in i UTOM och jag ser framemot att se hur dom kommer att bidra till vår fortsatta utveckling även om det för min del kommer att ske på håll då det här är mitt sista år. I och med UTOM:s inbyggda successionsordning som innebär att varje medlems aktiva period är fyra sammanhållna år försäkrar vi ett ständigt inflöde av nya idéer, perspektiv och energi. Det och strävandet efter bredd vad det gäller genrer, disciplin och representation ser jag som en förutsättning för att vi ska vara en aktör som är med och skapar bättre förutsättningar för framtidens musikliv.’’ Säger Sanna Gibbs, Operasångerska och ordförande för Unga tankar om musik.

Från och med maj 2022 medverkar de nyinvalda i tankesmedjans arbete och kompletterar därmed de tidigare medlemmarna. De utvalda representerar en stor bredd både när det kommer till genre, yrkeskategori och verksamhetsort. För dem väntar fyra år av nya bekantskaper, utveckling av konstnärliga uttryck, påverkansarbete, workshops och ömsesidigt lärande.

Första UTOM-mötet med de nya medlemmarna hålls den 8-9 maj på Stallet, scenen för folk- & världsmusik i Stockholm och även en del av det spännande nya Musikaliska Kvarteret!

Om UTOM:
Unga tankar om musik (UTOM) är en fristående och oberoende tankesmedja, en plattform och ett nätverk som samlar djup kompetens från hela musikbranschen.

UTOM består av musikpersonligheter från det professionella musiklivets alla hörn och har syftet att på olika sätt arbeta för ett bättre musik- och kulturliv. Medlemmarna är mellan 25-40 år och väljs in på ett fyraårigt mandat. De träffas fyra gånger per år på olika ställen i landet för fortbildning, konstnärligt arbete och möjlighet att påverka och lära sig mer om musiklivet ute i landet. UTOM grundades hösten 2016 på initiativ av Kungl. Musikaliska akademien.

UTOM ger bl.a. sina medlemmar verktyg för att arbeta med kulturpolitisk påverkan, sätter fokus på framåtblickande problemlösning och upprätthåller en konstruktiv dialog med beslutsfattare och relevanta institutioner. Bland annat genom att arrangera workshops och panelsamtal, författa remissvar, skapa utbytesprogram med riksdagsledamöter, ingå i referensgrupper och leda högskoleseminarier. UTOM är dessutom en bas för konstnärligt utforskande arbete mellan medlemmarna.

Presskontakt:
Max Låke, verksamhetsledare Unga tankar om musik