#killmiddag på KMH

Som ett led i arbetet för ett jämställt och tryggt musikliv har tankesmedjan Unga tankar om musik (UTOM) tagit initiativ till #killmiddag på Kungl. Musikhögskolan (KMH). Den 4 och 5 april genomfördes de två första middagarna med manliga medlemmar ur UTOM och manlig personal och lärare vid KMH.

Efter #metoo och höstens larm om sexuella trakasserier och övergrepp runt Kungl. Musikhögskolan sträckte medlemmarna i UTOM ut en hand och erbjöd högskolans manliga personal att på lika villkor prata om känsliga saker. Det blev innerliga samtal i en trygg och tydlig miljö där stort fokus lades på att bara lyssna på varandra utan att döma. Temat för dessa första samtal var ”Makt”. I vilka sammanhang utövas makt på KMH? Och hur relaterar jag som lärare till det ansvar det innebär att ha en maktposition?

– En killmiddag är ett tillfälle för män att få prata om saker som man inte pratar om i vanliga fall. Det ska vara en trygg miljö där man kan blotta sina farhågor, tankar och idéer om vad man skulle kunna göra för att hjälpa till med att skapa en mer jämställd miljö där man verkar, säger Max Låke, verksamhetsledare för Unga tankar om musik.

Lyssna på en intervju med Max Låke och professor Joakim Milder i P1 Kultur, Sveriges Radio:

Max Låke och Joakim Milder i SR:s studio.

Mer om #killmiddag:

Initiativet startades av jämlikhetsstiftelsen Make Equal sommaren 2016 som svar på debatten om festivalövergreppen. Ambitionen med #killmiddag är att ge killar och män chansen att börja med sig själva i kampen för ett jämställt och jämlikt samhälle. #Killmiddag är ett sätt för män att i en trygg miljö prata om hur det är att vara kille/man utifrån olika teman. De som deltar under en #killmiddag får tydliga instruktioner samt frågor att svara på (finns här på sidan). Du behöver inte vara påläst om ämnet innan du går på/arrangerar en #killmiddag.