Här är UTOM:s nya medlemmar

Här är de äntligen! Tankesmedjan Unga Tankar om musik (UTOM) väljer nu in elva nya medlemmar från ett brett spektrum av musikbranschen. UTOM når med detta fjärde inval sitt fulla medlemsantal, och sedan starten 2016 har drygt 40 medlemmar valts in.

I år har fler än 120 personer ansökt om medlemskap och efter en noggrann urvalsprocess och intervjuer för en extern invalspanel har de elva nya medlemmarna valts ut. Från och med juni 2020 medverkar de nya medlemmarna i tankesmedjans arbete och kompletterar därmed de tidigare medlemmarna. De utvalda är professionellt verksamma i musiklivet och representerar en stor bredd både när det kommer till genre, yrkeskategori och verksamhetsort.

Första mötet med de nya medlemmarna hålls den 13-14 september i Botkyrka.

Sara Ajnnak – Artist och kompositör
Viktor Axberg – Hip hop-producent
Eric Brandström Arellano – Orkesterchef Bohuslän Big Band
Gustaf Bäckström Elmelid – Projektledare Unga Musik i Dalarna
Ron Davis Alvarez – Musiklärare och dirigent, El Sistema
Anna Gideonsson – Ljudtekniker, turnéledare och scenchef
Frida Modén Treichl – Musikalartist, sångerska och låtskrivare
Anna Möller – Folkmusiker och komponist
Emma Nyman – Violinist, barockviolinist och violast
Rebecca Petersson – Sångerska, musiker, producent och dubbskådis
Erik Renöfält Fhager – Gitarrist, kompositör och musikproducent

“Vi har haft rekordhögt tryck på medlemsplatserna i år. Det är med stor ödmjukhet vi har bearbetat de drygt 400 sidorna med ansökningshandlingar där alla sökande har presenterat sina drömmar och visioner för framtidens musikliv. Jag är överväldigad!
Nu väljer vi in elva nya medlemmar som kommer från vitt skilda hörn i musiklivet. De nya medlemmarnas bredd, djupa kompetens och urstarka drivkraft bidrar med högoktanigt bränsle till tankesmedjan Unga tankar om musiks arbete.“ säger Max Låke, verksamhetsledare för Unga tankar om musik.

“Sedan jag blev en del av UTOM för drygt tre år sedan har vi gått från att vara en relativt smal liten samling unga musiker till ett spretigt gäng individer från de flesta hörn i musiklivet. Årets nya medlemmar kommer att bidra till ännu mer bredd, kunskap och nya synvinklar i en tid när vårt arbete med att skapa bättre förutsättningar för framtidens musikliv är kanske viktigare, och svårare, än någonsin.” säger Robin Cochrane, ordförande för Unga tankar om musik.

Pressbilder:
Sara Ajnnak
Viktor Axberg
Eric Brandström Arellano
Gustaf Bäckström Elmelid
Ron Davis Alvarez
Anna Gideonsson
Frida Modén Treichl
Anna Möller
Emma Nyman
Rebecca Petersson
Erik Renöfält Fhager

Presskontakt:
Max Låke, verksamhetsledare
+46 730-384159
max.lake@ungatankarommusik.se

Om UTOM:
Unga tankar om musik (UTOM) är en fristående och oberoende tankesmedja, en plattform och ett nätverk som samlar djup kompetens från hela musikbranschen.
UTOM grundades hösten 2016 på initiativ av Kungl. Musikaliska akademien. UTOM består av musikpersonligheter från det professionella musiklivets alla hörn och har syftet att på olika sätt arbeta för ett bättre musik- och kulturliv. Medlemmarna är mellan 25-40 år och väljs in på ett fyraårigt mandat. De träffas fyra gånger per år på olika ställen i landet för fortbildning, konstnärligt arbete och möjlighet att påverka och lära sig mer om musiklivet ute i landet.
UTOM ger bl.a. sina medlemmar verktyg för, och erfarenhet av att arbeta med kulturpolitisk påverkan, sätter fokus på framåtblickande problemlösning och upprätthåller en konstruktiv dialog med beslutsfattare och relevanta institutioner. Bland annat genom att arrangera workshops och panelsamtal, författa remissvar, skapa utbytesprogram med riksdagsledamöter, ingå i referensgrupper och leda högskoleseminarier. UTOM är dessutom en bas för konstnärligt utforskande arbete mellan medlemmarna.

Fotografer i kollaget:
Sandras Designstudio