Erik Lundin

Erik Lundins rötter finns i Ellen Keyskolan

Textkonstnären och rapparen Erik Lundin tog hiphopen till sin gamla grundskola, Ellen Keyskolan i Spånga. En plats som ligger honom väldigt varmt om hjärtat.

2021 är musikens år! Vår beskyddare Kungliga musikaliska akademin firar 250 år och som en del av firandet söker medlemmarna i Unga tankar om musik (UTOM) sina musikaliska rötter. Under hela året genomför UTOM:s medlemmar ett musikprojekt i sin hemstad i syfte att stärka det lokala musiklivet och knyta nya kontakter.

Erik Lundin har tillsammans med musikläraren Nathaniel Glaser Skog lärt eleverna i årskurs 8 att skriva hiphop-texter vid tre tillfällen nu i höst. De fick såklart även ta del av Eriks historia från tidigare elev på skolan till artist och låtskrivare.

Ellen Key är en waldorfskola och Erik berättar om att det var mycket fokus på harmoni i kropp och själ i form av eurytmi, teaterpjäser och annat.

– Även mycket musik. Jag vill minnas att vi spelade olika träflöjter från första klass upp till högstadiet. Även obligatoriska fiollektioner mellan tredje och sjätte klass Men även om vi pratade text och det var mycket körsång, fick vi aldrig lära oss att skriva texter. Därför ville jag återvända till skolan och hålla i workshops i textförfattande, säger Erik Lundin.

Erik Lundin och Nathaniel Glaser Skog.

Undervisningen var upplagd i tre steg. Med en introduktion där Erik spelade egna låtar och pratade om sin egna resa innan eleverna fick i läxa att lyssna på en nyskriven låt och analysera texten. Vid nästa tillfälle låg fokus på vad texten tillför och hur en låt är uppbyggd. De började även rimma och skriva på egna låtar. Vid sista tillfället fick de möjligheten att framföra sina egna texter. Även musikläraren Nathaniel Glaser Skog fick feeling och framförde en låt om Eriks besök.

– Jag hoppas jag sått frön av hunger i dom och Nathaniel lovade att fortsätta hålla igång skrivandet under musiklektionerna framöver. Jag lovade att hålla kontakt och förhoppningsvis kunna besöka eleverna längre fram, avslutar Erik Lundin.

Unga tankar om musiks beskyddare Kungl. Musikaliska Akademien firar 250 år och har utropat ett MUSIKENS ÅR 2021! I födelsedagspresent genomför Unga tankar om musik projektet ”Musiklivets Rötter” där vi skickar ut alla våra medlemmar med uppdraget att göra en insats för musiklivets gräsrötter. Projektet genomförs med generöst stöd från Signatur – Insamlingsstiftelse för musikfrämjande.