Två seminarier under Folk och kultur

Den 10 och 11 februari 2022 arrangerade tankesmedjan Unga tankar om musik två seminarier under konventet Folk och Kultur i Eskilstuna .

Precis när restriktionerna efter Covid-19 hade slopats i Sverige arrangerades den femte upplagan av Folk och Kultur i Eskilstuna, och för andra året i rad blev allt digitalt med tre dagars fullspäckat program stod på agendan.

UTOM medverkade med två livesända seminarier från Folk och Kulturs livestudio på plats i Eskilstuna. Den 10 februari spann vi vidare på det nätverksprogram med riksdagsledamöter som för andra gången har genomförts med UTOM:s medlemmar och 9 politiker från kulturutskottet i riksdagen. Och den 11 februari samlade vi en panel med 2 UTOM-alumner och 2 högskolerektorer för att ta tempen på vad UTOM faktiskt har åstadkommit under sina första fem år.

”RIKSPOLITIKEN, MUSIKEN och DET ÖMSESIDIGA LÄRANDET”

10 februari kl. 10.00

Riksdagspolitiker och några av musiklivets skarpaste hjärnor har under hösten 2021 följts åt för att lära sig mer om varandra. Hur har det präglat tankemönster och kunskap om vad framtidens musikliv behöver?

Medverkande:
Christer Nylander, liberalerna
Sousou Cissoko, artist och UTOM-medlem
Christoffer Nobin, dirigent och UTOM-medlem
Max Orm Låke, verksamhetsledare UTOM
Arrangeras i samarbete med Sensus Musik

”MUSIKLIVETS ENDA TANKESMEDJA – FEM ÅRS RINGAR PÅ VATTNET”

11 februari kl 09.35

Fem år har gått sedan tankesmedjan Unga tankar om musik invigdes. Vilka ringar på vattnet har UTOM:s arbete fått och hur har dessa år påverkat tankesmedjans första medlemmar (som nu har blivit alumner)?

Tankesmedjan Unga tankar om musik, Kungl. Musikhögskolan och Musikhögskolan i Malmö bjöd in till ett initierat samtal om vilka spår testbalongen UTOM hittills har lämnat i musiklivet. Hur kan UTOM:s metodik och pedagogik tvärs över genrer och yrkesgrupper kunna översättas till andra verksamheter och delar i kulturlivet och samhället?

Medverkande:
Helena Wessman, rektor KMH – Kungliga Musikhögskolan