UTOM gör musikdokumentär

Äntligen är produktionen av UTOM:s musikdokumentär igång! På självaste årsdagen av de första publikrestriktionerna den 12/3 samlades en liten trupp medlemmar på Palladium i Malmö för att filma de konstnärliga inslagen.

Sousou Cissoko intervjuas

Året 2020 blev ett år då projekt och planer fick skjutas fram och göras om gång på gång. Ett av tankesmedjan Unga tankar om musiks större projekt Hur låter framtidens musikliv? som skulle inneburit en flerdagarssatsning i Malmö i november med både workshops, samtal och konsert fick läggas på is. Efter en omarbetning består nu projektet av olika delar varav vissa kommer att genomföras digitalt.

Konsertdelen gjordes om till en musikdokumentär där konstnärliga inslag blandas med intervjuer med medlemmarna kring året som gått och hur de ser på framtiden. Inför de konstnärliga inslagen fick tre olika ensembler utgå från frågeställningen ”Vad – från ditt eget musicerande och din egen musikaliska erfarenhet – vill du ta med dig in i framtiden och varför?”.

Sara Parkman och Sousou Cissoko förbereder för inspelning

In i det sista var det osäkert om produktionsdagarna på Palladium i Malmö skulle kunna bli av men med många anpassningar efter rådande rekommendationer och med en känsla av att detta tidsdokument är angeläget för vår samtid, samlades en liten skara medlemmar för att skapa tillsammans.

Det blev två fantastiska dagar där medlemmarna fick påminnas om vad det är de alla älskar med sina respektive yrken. Palladiums tekniska personal blev medkreatörer till tre väldigt olika musikaliska inslag med de individuella deltagarnas innersta musikaliska essenens som utgångspunkt.

Nu ser vi med spänning fram emot resultatet efter att vår inhyrda filmproducent Karl Sahlin har fått göra sitt. Vi längtar efter att få dela denna film med er!

Stort tack till Signaturstiftelsen för ert bidrag som gör detta projekt möjligt!

Filip Jers och Rickard N Jokela spelar till förproducerad musik av Viktor Axberg
Rickard N Jokela, Linn Persson och Robin Cochrane
Rebecca Petersson och Sousou Cissoko