Nätverksprogrammet med möten mellan politiker och medlemmar är i gång

Lars Mejern Larsson (S) och UTOM:s Eric Brandström-Arellano träffades på Vara konserthus.

I maj startade Unga tankar om musik (UTOM) åter upp ett nätverksprogram, där nio av tankesmedjans medlemmar parades ihop med riksdagspolitiker i kulturutskottet för att lära av varandra.

I början av sommaren tog orkesterchefen Eric Brandström-Arellano (UTOM) med riksdagsledamoten Lars Mejern Larsson (S) till ett blåsigt Vara. De besökte konserthuset för en rundtur och åt lunch med Petra Kloo, VD/konserthuschef och Sara Törn, produktionschef innan de fick lyssna in på repetition med Erics orkester, Bohuslän Big Band, i stora salen.

De samtalade givetvis också om musik, kultur och politik.

Bland annat om ett spännande projekt som pågår just nu – Jämställt Storband. Det är ett treårigt projekt med syfte att främja ökad jämställdhet inom jazz- och storbandsvärlden som i dag är en mansdominerad genre. Bohuslän Big Band och Vara kulturhus deltar i projektet tillsammans med Norrbottensmusiken och Gotlandsmusiken.

Ett annat samtalsämne var den senaste orkesterundersökningen som bekräftade att en av de största utmaningarna för orkestrarna är nyrekrytering och återväxt.

Båda två ser fram emot fler träffar under hösten!

Lars Mejern Larsson är en socialdemokratisk riksdagsledamot för Värmlands län sedan 2006. Han sitter i kulturutskottet sedan 2018 och bor i Karlstad.

Eric Brandström Arellano arbetar på Vara Konserthus som orkesterchef för Bohuslän Big Band. Han har erfarenhet som frilansmusiker, koordinator, jazzklubb arrangör, musiklärare, producent och konstnärlig ledare. Han valdes in som medlem i Unga tankar om musik 2020.