UTOM-möte nr 21 i Umeå

Unga tankar om musik tillsammans med elever från åk 2 och 3 på Midgårdsskolans musikgymnasium.

Årets sista UTOM-möte, med fokus på utbildning i grund- och gymnasieskolan, hölls den 20–21 november. Medlemmar från Jokkmokk i norr till Malmö i söder sammanstrålade en kall novembermorgon i Umeå för två dagar fyllda med inspiration, kreativt utbyte, valårs-pepp, fortbildning och varm gemenskap.

Eftersom utbildning stod i fokus hölls mötet på Midgårdsskolans musikgymnasium där medlemmen Rickard N Jokela arbetar.

Vad är på gång i musiklivet? Några spaningar sedan sist: Vissa salonger är svåra att fylla samtidigt som andra säljer slut. Får mindre akter plats nu när det finns en kö av etablerade namn. Brist på bokare och fullt på spelställen. Stor vilja att satsa på barn och unga – med har det tillkommit nya pengar? Interaktiva musikupplevelser även efter pandemin. Låtkataloger är heta hos investmentbolag. Hållbart yrkesliv i musik är en ny kurs på KMH. Och sist men inte minst – årets julklapp är en evenemangsbiljett!

Verksamhetsledare Max Låke.
Emelie Bergbohm, Rebecca Petersson och Fredrik Gustafsson.
Oskar Lindström, Frida Modén Treichl och Gustaf Bäckström Elemelid.

2022 är det valår. Hur ser vi till att kulturpolitiken hamnar på agendan och är det väljarna eller politikerna som är vår främsta målgrupp? Nätverksprogrammet där UTOM-medlemmar har parats ihop med riksdagspolitiker i kulturutskottet är en bra grund men nu påbörjas ett bredare arbete för bra förutsättningar för ett levande musikliv efter valet.

Efter lunch ledde ordförande Sanna Gibbs medlemsmötet. Det börjar dra ihop sig till ett nytt inval i Unga tankar om musik. Vilka kompetenser, genrer, bakgrunder och perspektiv behövs? Invalskampanjen drar igång inom kort och en ny invalspanel utsågs.

Sanna Gibbs, Christian Tellin, Emelie Bergbohm och Josefin Kahraman.
Ordförande Sanna Gibbs.
Anna Gideonsson med framtida UTOM-medlem.

Anna Gideonsson bjöd på en berättelse om ett band med enbart tjejer som möttes av uttråkade och ovilliga ljudtekniker. Redan där växte en vilja fram om att göra någonting annorlunda och betydelsefullt. Hon började lära sig tekniken för att få respekt, vilket blev starten på hennes karriär som ljudtekniker, teknisk samordnare, stage manager och turnéledare. Genom åren har hon med ett starkt feministiskt driv varit en motpol till just detta; det hårda som uppstår mellan artister, tekniker, arrangörer och management.

Workshopledare Rickard N Jokela.
Frida Modén Treichl, Jakob Koranyi, Rebecca Petersson och Sanna Gibbs.
Sofia Högstadius, Mirja Palo och Max Låke.

I slutet av dagen behövde vi röra på oss. Rickard N Jokela körde en Sydindisk konnakol rytm och klapp workshop som både gav ny energi och ett annat sätt att tänka kring takt. Bli inte förvånade om ni möter en UTOM-medlem som går och mumlar Taka-Taka-Takadimi-Takita-Takadimi-Taka.

Dagen avslutades med middag och många samtal innan UTOM-medlemmen och forna Umeå-bon Sofia Högstadius bjöd på efterfest med folkmusik och dans på Norrlandsoperan.

Yvonne Dahlbom och Anna Berglund.
Jakob Koranyi, Max Låke och Fredrik Gustafsson.
Mirja Palo och Max Låke, i bakgrunden Sofia Högstadius med vänner.

Sista dagen fokuserade på musikutbildning på grund- och gymnasienivå. Vår första gäst, Pelle Hjelmér, har under en lång karriär som musiklärare i Umeå inspirerat mängder av unga framtida musiker som UTOM:s Rickard N Jokela. Med ett brinnande intresse för vad som inspirerar och engagerar eleverna är han med största sannolikhet en bidragande faktor till att Umeå har producerat så många bra band. Nu går han i pension nästa år och bristen på musiklärare är stor. Frågan för dagen var vilka som ska ta över och hur ska framtidens musikutbildning fungera?

Efter det var det dags att släppa in eleverna från musikgymnasiet på Midgårdsskolan. I grupper diskuterade de tillsammans med UTOM-medlemmar framtid, utbildning, yrkesliv och branschen i stort. Nya kontakter knöts – kanske med några av tankesmedjans framtida medlemmar.

Musikläraren Rickard N Jokelas musiklärare Pelle Hjelmér.
Med elever från musikgymnasiet.
Anna Berglund.

Som avslut tog Anna Berglund, sångerska, låtskrivare och journalist med oss på en känslosam resa där musiken alltid har varit närvarande och livsnödvändig. Hennes historia gjorde det så otroligt tydligt hur viktigt det är med en flexibel skola som lyfter alla individer och skapar ett inkluderande, jämställd och nyfiket klimat. 2016 släpptes debutalbumet ”Drifting” med egna beatjazzkvartetten Berglund Band. 2018 tog hon en master på KMH och efter en intensiv period med internationella spelningar pausade hon från jazzen och startade pop-projektet Anna Arco. Hon släppte nyligen sitt tredje album, Sad secret songs, som hon skapade efter förlusten av en nära vän. Vännen hon ville berätta sina innersta hemligheter för.

Mötet var slut för den här gången och ett tunt täcke snö lyste upp under promenaden till centralstationen. Tack Umeå, det var härligt!