Noomi Hedlunds rötter finns i Eskilstuna

45 engagerade kulturskolelärare deltog när Noomi Hedlund höll föredrag för Eskilstuna Kulturskola.

2021 är musikens år! Vår beskyddare Kungliga musikaliska akademin firar 250 år och som en del av firandet söker medlemmarna i Unga tankar om musik (UTOM) sina musikaliska rötter. Under hela året genomför UTOM:s medlemmar ett musikprojekt i sin hemstad i syfte att stärka det lokala musiklivet och knyta nya kontakter.

Producenten och agenten Noomi Hedlund åkte digitalt hem till Eskilstuna i början av juni och höll ett föredrag för alla anställda på Eskilstuna Kulturskola. Föredraget fokuserade på nuläget inom blåsmusiken och utmaningen att få barn och unga att börja spela ett instrument. Kulturskolelärarna fick lära sig mer om hur förutsättningarna, ekonomi, politik och uppdrag ser ut. Noomi berättade också om vad som görs för att förändra situationen.

– Jag fick många bra frågor, fin input och tankar att ta med i det fortsatta arbetet. Kul att träffa så många kompetenta kulturskolelärare och få prata med dem. Vi höll på i två timmar över Teams och det var fullt fokus och härlig stämning hela tiden!

Noomi kommer ha fortsatt kontakt med deltagarna och hoppas att de kan göra gemensam sak i vissa lokalpolitiska frågor som rör kulturskolan framöver.

Vi ser fram emot att berätta om fler resor till våra medlemmars hemorter under hösten!

Projektet Musiklivets rötter syftar till att främja det lokala musiklivet och stärka Unga tankar om musiks (UTOM) kontakter med aktörer i hela landet. UTOM:s medlemmar söker sina musikaliska rötter och kommer under året genomföra ett musikprojekt i sin hemstad i samarbete med det lokala musiklivet. Projektet är UTOM:s bidrag till Musikens år 2021, vilket firas med anledning av Kungliga Musikaliska akademins 250-årsjubileum.