Här är de nya medlemmarna i UTOM

utom-2016-medlemskollage-2000x667

Nu står det klart vilka som blir de första medlemmarna i den nystartade genreöverskridande tankesmedjan Unga tankar om musik (UTOM). De sjutton är alla professionellt verksamma i musiklivet och har efter hård prövning valts ut bland hundratals sökande. I fyra år framöver ska de tillsammans arbeta för framtidens musikliv.

”Nivån på våra medlemmar är otroligt hög”, säger UTOM:s verksamhetsledare Max Låke. ”Det är nästan så att jag får nypa mig i armen när jag tänker på vilka fantastiska personer som har sökt och fått de första platserna. Jag ser mycket fram emot de kommande fyra åren!”

Medlemmarna är:

Kristin Amparo artist, Isak Bergström dragspelare, Anna Christensson pianist, Robin Cochrane slagverkare, Noomi Hedlund agent, Karin Hellqvist violinist, David Huang pianist, Filip Jers munspelare, Adrian Jones violast, Jacob Kellermann gitarrist, Behrang Miri artist, Sara Parkman violinist, Linn Persson saxofonist, Anna Petrini blockflöjtist, Sirintip ”Tippan” Phasuk artist, Sarah Riedel sångerska och Jonathan Wettermark instrumentalpedagog.

”UTOM ska bli en ny konstruktiv kraft i kulturdebatten”, säger UTOM:s mentor Benny Andersson. ”Jag är övertygad om att Unga tankar om musik kommer att vara en självklar genreöverskridande verkstad i musiklivet.”

Nätverket är helt unikt i sin genreöverskridande sammansättning. En av grundförutsättningarna är att på sikt skapa en medlemsbas med briljanta musikpersonligheter från hela musiklivet. Ingen gruppering har tidigare på samma strukturerade sätt gått in för att bygga en långsiktig plattform där de musikaliska genrerna möts på lika villkor. De invalda medlemmarna är verksamma som artister, musikchefer, sångare, musiker, opinionsbildare, agenter, producenter och pedagoger. De kommer från vitt skilda hörn av musiklivet.

”Det behövs en ny, vital kraft i musiklivet. Som påverkar och inspirerar”, säger Sarah Riedel musikchef på Kulturhuset Stadsteatern tillika medlem i UTOM. ”Jag tror att Unga tankar om musik kommer att spela en viktig roll i kulturdebatten och dessutom vara en utgångspunkt för genreöverskridande samarbeten och dialog.”

”Bildandet av Unga tankar om musik är, enligt min mening, något av det mest hoppingivande som har hänt i musiklivet på mycket länge”, säger Tomas Löndahl, Ständig sekreterare vid Kungl. Musikaliska akademien.

Om Unga tankar om musik

Unga tankar om musik är ett nätverk som ska ta vara på den idérikedom, potential och röst som unga verksamma i musiklivet besitter. UTOM utvecklas av en arbetsgrupp bestående av unga professionellt verksamma, som har insett att musiklivet en vacker dag kommer att vila på deras axlar. Med start hösten 2016 byggs en verksamhet upp där unga musikpersonligheter från alla genrer möts, utvecklas och tillsammans arbetar för framtidens inkluderande, utmanade, toleranta och djärva kulturklimat. Medlemmarna ska vara mellan 25 och 40 år och väljs in på ett fyraårigt mandat.

Kungl. Musikaliska akademien är beskyddare av verksamheten

Presskontakt:

Max Låke, verksamhetsledare