I början av maj samlades Unga tankar om musiks medlemmar på Fryshuset i Stockholm för det 39:e mötet i ordningen. Det blev två intensiva dagar fyllda av samtal, musik, personliga berättelser och fortbildning tillsammans med gästföreläsare från FST, SKAP och Fryshuset.
Majmötena har en särskild betydelse i UTOM:s verksamhet. Det är det första mötet för nytillträdda medlemmar och samtidigt det sista för dem som nu lämnar nätverket – ett tillfälle för både introduktion och avrundning, där ny energi och nostalgi blandas i en härlig röra.

Poddinspelning inför valet
För några av deltagarna började mötet med en poddinspelning där samtalen kretsade kring UTOM:s musikpolitiska valfrågor och de svar som inkommit från riksdagspartierna. Podden släpps under valupptakten i augusti och blir ett sätt att samla och synliggöra UTOM:s mest brännande frågor.



Musiklivsspaningar
Mötet inleddes i vanlig ordning med musiklivsspaningar, där deltagarna delade aktuella iakttagelser från sina respektive hörn av musiklivet. Några av de spaningar som lyftes var:
- Utbildning i förändring: Färre sökande till vissa musikutbildningar – samtidigt växer nya satsningar som filmmusik och pre‑college för symfonimusiker.
- AI och streaming: Musikers konton på Spotify kapas av AI‑aktörer i stor skala – en växande rättighets- och trygghetsfråga för musikskapare.
- Trygghetssystem: Frilansande musiker faller ofta mellan stolarna vid sjukdom jämfört med anställda och det finns ett behov av att anpassa regelverket för sjukpenninggrundande inkomst (SGI) för kulturskapare.
- Kulturstöd: När stöd slås ihop blir bedömningarna bredare – men risken är att specialiserad kompetens går förlorad.
- Kyrkomusik och villkor: Bristande kunskap om gager och arbetsvillkor möter frilansare – behov av mer kunskap redan i utbildningarna.
- Folkbildning: Musiklinjer kämpar ekonomiskt och organisatoriskt – internationella samarbeten lyfts som en möjlig väg framåt.


Medlemspresentationer med Susette och Sibille
Under mötet fick vi chansen att lära känna två av UTOM:s medlemmar närmare. Susette Johansson och Sibille Attar delade generöst med sig av sina musikaliska livsresor – med fokus på de vägval, tvivel och omstarter som format deras yrkesliv. Susette berättade om vägen från klassisk gitarrist till producent och initiativtagare av nya sammanhang för kammarmusik, och om hur lust, försörjning och konstnärlig riktning ständigt behövt balanseras. Sibille gav en personlig inblick i sitt arbete som låtskrivare, producent och artist, från åren i band och skivbolag till att ta full kontroll över sitt eget skapande.


Gästföreläsningar med FST och SKAP
En viktig del av UTOM-mötena är den fortbildning som sker genom gästföreläsare. Denna gång låg fokus på upphovsrätt och musikskaparnas villkor. Johan Blixt från FST och Jennie Abrahamson från SKAP berättade om sina respektive organisationers arbete, hur de samverkar och vilka frågor som är mest aktuella just nu – från skälig ersättning och social trygghet till AI, utbildningskedjor och internationellt påverkansarbete. Samtalen gav en fördjupad bild av hur intressepolitik och kollektiv organisering påverkar musikskaparnas vardag.









Middag på Kungl. Musikaliska Akademien
På kvällen bjöds det på middag och mer musik i Kungl. Musikaliska Akademiens lokaler. Vi fick möjlighet att tacka det avgående arbetsutskottet samt de avgående medlemmarna innan vi bjöds på både schlagerdängor och mäktiga psalmer av Nisse Blomster, Emmy Algefors och David Wahlén.



Fryshuset – verksamhet och rundtur
Under mötets andra dag berättade Fryshusets Pelle Hartwig om organisationens historia, värdegrund och breda verksamhet för unga och gav sedan en rundtur i huset. Det gav en inblick i hur Fryshuset arbetar med kultur, utbildning, arbete och framtidstro som sammanhängande helhet.


Musikinslag med Farshid och Fredy Samuel
En annan typ av medlemspresentation är medlemmarnas musikinslag. Slagverkaren Farshid Dalir bjöd på ett medryckande framträdande där han spelade på trumman tombak och kombinerade det akustiska uttrycket med loopande pedaler. Folkmusikern Fredy Samuel Lundh skapade en varm och inkluderande stund genom gemensam sång och delade med sig av ny musik från livealbumet Bloomtide – Live i skogen.
Mötesdagarna avslutades med en pedagogisk genomgång av UTOM:s verksamhet och hur nätverket arbetar musikpolitiskt, konstnärligt och praktiskt. Dagarna lämnade oss fyllda av inspiration och perspektiv och efter varma farväl bar det vidare ut i försommaren.

