Sirintip ”Tippan” Phasuk, artist

Tippan Phasuk

Sirintip Phasuk, även kallad Tippan, är en svensk-thailändsk vokalist, röstkonstnär och kompositör med inriktning på jazz, pop och elektronisk musik.

Född och uppvuxen i Bangkok flyttade Sirintip Phasuk som elvaåring till Stockholm för att börja på Adolf Fredriks musikklasser. Efter gymnasieexamen på Södra Latin utbildade hon sig vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där hon tog kandidatexamen 2015.
För närvarande är Sirintip Phasuk bosatt i New York där hon studerar master vid Manhattan School of Music för Gretchen Parlato, Theo Bleckmann, Kate McGarry, Dave Liebman, Phil Markowitz, Todd Reynolds mfl.

Sirintip Phasuk har också uppträtt som solist på Guggenheim Museum och Metropolitan Museum i New York, Stockholms Konserthus, Fasching, Glenn Miller Café, Södra Teatern och är aktiv med månadsvisa konserter på den legendariska jazzklubben ”the 55 bar” i New York. Hon producerar nu sitt debutalbum som kommer att släppas av GroundUP Music under sommaren 2017.
År 2015 utvaldes Sirintip Phasuk till en av elva semifinalister i den prestigefulla ”Thelonious Monk International Vocal Jazz Competition” där hon tävlade inför en välrenommerad jury bestående av Dee Dee Bridgewater, Al Jarreau, Patti Austin, Fred Cole, Luciana Sousa samt Herbie Hancock, Quincy Jones och Wayne Shorter.

Efteråt nämndes Sirintip Phasuk i välkända tidningen Jazztimes för att ha ”impressed with [her] self-penned, world-weary lyrics for Pannonica – Thelonious Monk”. Under 2015 blev Sirintip Phasuk även utvald till årets stipendiat av Musikerförbundet och till den första ”Brooklyn Local Artist” av Brooklyn Brewery.
Vid sidan av musicerandet har Sirintip Phasuk jobbat som konsertarrangör sedan 2011 då hon grundade hon Skurupsfestivalen – ”en festival för alla” 2011 med uppföljning 2012 då publikrekord sattes med 500 besökare och artister som Tingsek, Xenia Kriisin, Mofeta & Jerre samt lokala Skurupsartister av alla åldrar från folkhögskolan och kommunen.

2013 – 2015 jobbade Sirintip Phasuk som produktionskoordinator på Fasching samt som konsertproducent och grundare av C.A.O.S – Contemporary Artists On Stage med vilken hon har skapat en scen för den svenska undergroundmusiken i samarbete med Stockholm Jazz Festival. Sedan sommaren 2016 finns C.A.O.S även på ”Producer’s Club” vid Times Square i New York.