Zakarias ”Zacke” Lekberg, artist, rappare

Zakarias Lekberg, mer känd under namnet Zacke är en svensk rappare från Luleå. Från och med solodebuten har han hyllats och prisats som en verkligt framstående textförfattare.

Sedan solodebuten 2010 har han skrivit texter med en musikalisk precision och ett eget uttryck. Sex år senare kom hans tredje album ”Fattigkussen” vilken blev tvåfaldigt Grammisnominerat i kategorierna ”Årets textförfattare” och ”Årets hiphop”.

Uppföljaren ”Pengar. Frihet. Zakaria Jamal.” nominerades på Grammisgalan 2021 i kategorin ”Årets hiphop” och mottog senare SKAP’s textpris med motiveringen ”Hiphopens centrala frågor om klass och identitet lyfter Zacke ur ett norrbottniskt perspektiv. Med en sällsynt konstnärlighet och fingertoppskänsla för textförfattande är han en av den svenska rappens mest unika förmågor. En kulturbärare som satt Luleå på hiphopkartan”.

Albumet fick ett varmt mottagande, bland annat konstaterade Per Sinding-Larsen ”Svensk rap är full av stora stjärnor men det finns ingen som Zacke”, samtidigt som Nöjesguiden skrev att ”Zacke levererar inte bara tunga beats och påhittig rap, han får rum att expandera och sin publik att relatera.”