Sofia Hallgren, filmkompositör

Foto: Kim Creutzer

Sofia Hallgren är filmkompositör, låtskrivare, producent och ljudtekniker med rötterna i Mölnlycke utanför Göteborg. Hon har komponerat musiken till fyra långfilmer, ett datorspel, en teaterföreställning och ett stort antal kortfilmer och reklamfilmer och vunnit pris för bästa musik för två kortfilmer, både i Sverige och i USA.

Drivkraften har alltid varit att berätta historier, något som hon får utlopp för inom filmmusiken. Att jobba med filmmusik innebär att sätta sitt eget ego i baksätet för filmens bästa. Musiken ska förhöja berättelsen och när åskådaren sugs in i filmen och inte hör musiken, då har Sofia gjort ett bra jobb.

Med en bakgrund i både klassiskt, jazz och pop, både med piano och trumpet är Sofia en musikalisk kameleont som rör sig obehindrat mellan genrer, men utan att tappa sin egen stil och sound. Men när hon själv får välja skriver hon helst för stråk.

Sedan 2019 bor Sofia i Åre och vid sidan av frilansandet undervisar hon en dag i veckan på Birka Folkhögskola i Ås där hon leder kören och orkestern samt undervisar i trumpet och arrangering.

Utöver filmmusiken har Sofia jobbat som ljudtekniker på Sveriges Radio, turnerat med artister i egenskap av musiker samt skrivit stråkarrangemang och dirigerat orkestern vid inspelning åt andra filmkompositörer.