Rebecca Petersson, sångerska, musiker, producent och dubbskådis

Foto: David Geborek

Rebecca Petersson är en mångsidig musiker och rutinerad artist från Stockholm. Hon har en unik energi och en egen ton på scen, med en kraft som smittar av sig direkt och en otrolig röst som griper tag.

I snart 10 år har hon arbetat professionellt som sångerska på heltid genom att fronta olika produktioner och band, lånat ut sin röst till filmer och serier åt bl.a Disney, SVT, Netflix, Cartoon Network samt turnerat runtom i världen som körsångerska åt Sveriges artistelit.

Rebecca har studerat vid Adolf Fredriks musikklasser, Yrkesmusikerlinen på Södra Latins gymnasium samt Rockmusikerlinjen (folkhögskola) i Fryshuset.

Som frilansande sångerska, låtskrivare, dubbskådis och underhållningsproducent lever hon ett varierat, kreativt arbetsliv då hon hoppar mellan livescener och studios. Rebecca brinner för att skapa sånt som känns, leverera på scen och finnas där för människor i deras bästa men också tuffaste stunder – ”då musikens kraft behövs som mest”.

Under artistnamnet NOVA BECC sjunger hon egenkomponerad pop på svenska som snurrat en del på radion, vunnit musiktävlingar och tar henne runt på Sveriges nattklubbscener.

De senaste tre åren har Rebecca framförallt spelat frekvent med hennes olika DJ-live-koncept där musiker möter DJs och underhåller på allt från stora evenemang, galor till klubbar. I dagsläget skriver Rebecca ny musik för fullt, både åt andra artister och åt sig själv.