Oskar Lindström, jazzpianist

Foto: Jacob Maczynski

Oskar Lindström är en pianist från Göteborg bosatt i Visby där han arbetar som pianist på regionmusiken på Gotland. Utöver detta frilansar han i en rad olika konstellationer främst inom jazz och folkmusik samt gör en del studiomusiker- och arrangörsjobb.

Oskar började spela piano vid fyra års ålder och har sen studerat på bl.a. Fridhems Folkhögskola och Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Till detta har han även läst en kompletterande pedagogisk utbildning på Luleå Tekniska Universitet och varit deltagare i det internationella career development programmet Betty Carters Jazz Ahead i Washington D.C.

Oskar blev nominerad till ”årets nykomling” i Sveriges Radio P2s jazzkatten pris 2017 och har mottagit flera stipendier från bland annat Kungl. Musikaliska Akademien och STIM.

Som pianist har Oskar turnerat och spelat på festivaler i bland annat Sverige, Norge, Danmark, Finland, Lettland, Estland, Holland, Belgien, Tyskland, Tjeckien, Portugal, Malta, Sydafrika och USA.