Gudrun Dahlkvist, dirigent och violinist

Gudrun är född i Stockholm och studerade violin vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och vid Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, före det hon började studera dirigering i Stockholm vid KMH, där hon tog examen våren 2021.

Hon har på kort tid etablerat sig som en av de unga dirigenterna i landet och har dirigerat Kungl. Filharmonikerna, Kringkastningsorkestret i Oslo och Göterborgssymfonikerna. Hos Malmö Opera, Norrköpings Symfoniorkester och Helsingborgs Symfoniorkester har hon redan varit återinbjuden ett flertal gånger.

Som violinist har hon spelat i de flesta svenska orkestrarna, mest i Kungl. Filharmonikerna och som alternerande konsertmästare i Helsingborgs Symfoniorkester. Hon var en del av stråkorkestern O/Modernt Kammarorkestern från start, en mångsidig orkester som jobbar mycket gränsöverskridande och med medlemmar från hela Europa. De turnerar i Sverige, Storbritannien och Österrike regelbundet. Hon har gästat flera kammarmusikfestivaler runt om i Europa, bl a Vattnäs Konsertlada, Festival de la Vézère, Les Estivales de Megève, Old Ox, Lyckå Festival.

I 2019 blev Gudrun tilldelad Musik i Linköpings Crusellstipendium för unga lovande dirigenter och Vattnäs Kulturstipendium. 2020 fick hon Kungl. Musikaliska Akademiens Nationella Stipendium.

Hon skrev på för agenturen Nordic Artists Management sommaren 2020. Hösten 2021 gjorde hon sin debut på Malmö Opera, där hon dirigerade för utsålt hus för första gången i huset sedan efter pandemin.

Med sin breda bakgrund och kunskaper från olika perspektiv inom klassisk musik hoppas hon att fortsätta lyfta det svenska musiklivet och den kvalitet som finns att hitta.