Fredrik Gustafsson, musikskolechef och dirigent

Foto: Nicklas Raab

Med dubbla musikutbildningar och över 10 års frilansande har Fredrik Gustafsson byggt upp ett brett kontaktnät som arrangör, dirigent och konstnärlig ledare. För närvarande delas tiden mellan arbetet som chef för den kommunala musikskolan i Karlshamn och frilansuppdrag som arrangör och dirigent. I chefsuppdraget på musikskolan ingår bland annat ansvar för budget, medarbetare och verksamhet.

2007 började Fredrik sin professionella bana som kontraktsanställd trumpetare i Arméns Musikkår. Efter tiden i Försvarsmusiken fortsatte högre studier först som arrangör/kompositör vid Musikhögskolan i Malmö och senare som dirigent vid Kungliga Musikskolan i Stockholm.  Som arrangör har Fredrik samarbetat med flertalet av landets professionella blås- och symfoniorkestrar och debuten som professionell dirigent gjordes i Marinens Musikkår 2016. Fredrik är konstnärlig ledare och dirigent för Karlskrona Kammarorkester och valdes 2018 in i Svenska Dirigentföreningen. Fredrik har parallellt med sin gärning inom den symfoniska musiken varit verksam kompmusiker och sångare i en rad indiepopband.